Skoda Scala mikt op de Golf-rijders
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fskoda-scala-10007a.jpg)
Wat heeft de Skoda Scala gemeen met de albums van Suske en Wiske? Die titels allitereren ook altijd zo lekker. Het nieuwe compacte model uit Tsjechië zou stijlelementen van de Vision RS Concept hebben, volgens Skoda.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fskoda-scala-10007a.jpg)
En strikt genomen zal dat zeker zo zijn, maar dan durven wij te beweren dat wij stijlelementen van George Clooney hebben. Opvallend overigens: er prijkt geen logo meer achterop de Scala, maar alleen de merknaam in blokletters. De Volkswagen Golf-achtige hatchback is bovendien de eerste Skoda met dynamische richtingaanwijzers achter (optioneel uiteraard). Er zijn ook led-koplampen leverbaar en lichtmetalen wielen van 15- tot en met 18-inch.
MQB-platform
Het interieurontwerp is strak, bijna minimalistisch te noemen, met een multimediascherm dat 6,5-, 8,0- of 9,2-inch groot is, afhankelijk van het gekozen infotainmentsysteem. De Scala staat op het MQB-platform van Volkswagen en is 4,362 meter lang, 1,793 meter breed en 1,471 meter hoog, met een wielbasis van 2,649 meter. Dat zou, volgens Skoda, voor veel beenruimte op de achterbank moeten zorgen. De kofferbak van de Scala is 467 liter groot en kan worden uitgebreid naar 1410 liter.
Bij de lancering van het model zijn vier motoren leverbaar: een 1.0 TSI met 95 pk, een 1.0 TSI met 115 pk, een 1.5 TSI met 150 pk en een 1.6 TDI met 115 pk. De minst krachtige is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak, de rest krijgt er een verzetje bij en is optioneel te bestellen met een zeventraps DSG-automaat met dubbele koppeling. Op termijn komt er ook een 1.0 G-TEC beschikbaar. Dat blok loopt op aardgas, levert 90 pk en wordt alleen met een handgeschakelde zesbak geleverd.
Adaptief sportonderstel
Skoda biedt onder meer een 15 mm lager adaptief sportonderstel aan, dat kan via Drive Mode Select worden ingesteld op Normal of Sport. Via dezelfde knop kunnen de motor, transmissie en stuurbekrachtiging worden afgestemd op Normal, Sport, Eco of Individual. Standaard is de Scala voorzien van Lane Assist en Front Assist met City Emergency Brake. De lijst optionele rijassistenten is lang: Crew Protect Assist, Multi-Collision Brake, Side Assist, Park Assist en Manoeuvre Assist.
Skoda Connect
Volgens Skoda is de Scala altijd online. Via de Skoda Connect-app kunnen bestuurders hun auto bijvoorbeeld op afstand vergrendelen of ontgrendelen, controleren of de ramen dicht zijn, kijken hoeveel brandstof er nog in de tank zit, wat het gemiddelde brandstofverbruik is en zelfs de claxon en alarmlichten activeren om de auto terug te vinden op een drukke parkeerplaats. Standaard is iedere Scale uitgerust met Emergency Call en Proactive Service, dat de hulpdiensten belt bij een ongeluk, maar ook het contact met de Skoda-dealer een stuk gemakkelijker maakt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had