Skoda Scala is opvolger Rapid Spaceback
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fscala-covered-07-e1540371566922.jpg)
Fraai apparaat nietwaar, die Skoda Vision RS? Het studiemodel is een voorbode van deze nieuwe Scala, aldus Skoda. Al zien we daar op bijgaande foto’s nog weinig van.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fscala-covered-07-e1540371566922.jpg)
Het is het bekende verhaal: een spannend ogende concept car introduceert een nieuwe designtaal, die dan doorsijpelt in een veel minder spannend productiemodel. Deze Scala moet de weinig sprankelende Rapid Spaceback opvolgen. Skoda zet de nieuweling duidelijk hoger in de markt, waardoor de auto dichter tegen de Volkswagen Golf aanschurkt. Het komt terug in de naam. Volgens Skoda betekent Scala in het Latijn “traptreden”, wat staat voor de stap omhoog die de hatchback maakt.
Rapid Spaceback
En ja, op deze foto’s is de Scala nog gecamoufleerd, maar het is al wel duidelijk dat hij het concept van de Rapid Spaceback blijft volgen. De auto is een vijfdeurs hatchback met een bijna stationwagon-achtig uiterlijk. Hij is 4,3 meter lang, 1,8 meter breed, 1,5 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,6 meter. Daarmee is de Scala vooral langer dan de Rapid Spaceback (plus 6 centimeter), met een marginaal grotere wielbasis (plus 4 centimeter). Zijn kofferbak is met 467 liter een stuk groter. Met de achterbank neergeklapt kan er zelfs 1410 liter mee.
Aardgas
Als de Scala op de markt komt zijn er vier motoren beschikbaar: een 1.0 TSI met 95 pk, een 1.0 TSI met 115 pk, een 1.5 TSI met 150 pk en een 1.6 TDI met 115 pk. De minst sterke benzineversie krijgt een handgeschakelde vijfbak mee, de rest is er met een handgeschakelde zesbak of een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Later in 2019 volgt een 1.0 G-TEC. Die driecilinder loopt op aardgas, levert 90 pk en is alleen te bestellen met een handgeschakelde zesbak.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had