Compleet nieuwe Smart heeft niet zo’n originele naam
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2Fsmart1_Ext_side_front.jpg)
Smart begint dit jaar aan een nieuw hoofdstuk. En hoe noem je dan je eerste auto? Juist, ‘nummer 1’.
Om die naam wat interessanter te maken, gebruikt de autobouwer een hashtag. Het eerste nieuwe Smart-model heet dus #1. Dat is dan weer een productieversie van de Concept #1, die vorig jaar op de IAA in München z’n debuut maakte.
Camouflage
Smart schiet nu een aantal afbeeldingen van de #1 de wereld in, waarop de nieuwe compacte SUV in camouflagekleding verschijnt. Het model heeft net een aantal aerodynamische tests voltooid, alsmede enkele testritten in het winterse weer.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2Fsmart1_winter_Ext_front.jpg)
Het mag geen verrassing zijn dat de #1 een volledig elektrische Smart wordt. Daarmee is het overigens niet het eerste model van de Mercedes-Benz-dochter die met batterij en elektromotor verschijnt. De huidige Smart-modellen, de ForTwo en ForFour, zijn er immers ook met een volledig elektrische aandrijflijn.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2Fsmart1_Ext_side.jpg)
Renault Twingo
Hier gaat het echter om een volledig nieuwe auto met een andere elektro-architectuur, die door aandeelhouder Geely is ontwikkeld. De huidige types staan immers nog op het platform waar ook de Renault Twingo gebruik van maakt. Over elektroprestaties laat Smart nu nog niets los. Wel verwachten we dat de auto qua maatvoering maar weinig afwijkt van het studiemodel. Dat was 4,29 meter lang en had een voor dit segment flinke wielbasis van 2,75 meter. De Concept #1 was 1,70 meter hoog. Mercedes-Benz is overigens de verantwoordelijke partij als het gaat om het ontwerp van het in- en exterieur.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2Fsmart1_winter_range.jpg)
Wel meldt Smart nu al wat de Cw-waarde van de auto is. Dat is immers belangrijk, daar het hier gaat om een volledig elektrisch model met naar alle waarschijnlijkheid een relatief compacte accu. De Smart #1 heeft een Cw-waarde van 0,29, vergelijkbaar met die van een Hyundai Kona Electric.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2Fsmart1_Ext_rear_close.jpg)
Introductie Smart #1
Naar verwachting komt Smart binnenkort met wat meer specificaties over de #1. Later dit jaar trekt de fabrikant namelijk het doek van het definitieve model. De productieversie gaat volgend jaar in de verkoop.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2Fsmart1_winter_Ext_front_close.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had