Te laat voor snelle Bugatti Chiron Super Sport 300+
Nog voordat Bugatti de Chiron Super Sport 300+ officieel onthulde, waren alle beschikbare exemplaren vergeven. Nu twee jaar later is de complete oplage van slechts 30 stuks gebouwd én afgeleverd. Deze week verliet de laatste auto uit de gelimiteerde serie de fabriekspoort in het Franse Molsheim.
Alweer in 2019 zette niemand minder dan oud-coureur en Le Mans-winnaar Andy Wallace het snelheidsrecord voor een productie-auto neer. Hij reed met meer dan 300 mijl per uur, 304,773 mph om precies te zijn, over het lange rechte stuk van Volkswagens testbaan Ehra-Lessien. Het doel was de 500 km/h-barrière te doorbreken, maar na verschillende pogingen werd dat record niet gehaald.
Geen officieel record
Overigens is het geen officieel record van Bugatti, de snelheid van omgerekend 490,484 km/h, want Wallace reed de snelheid in één richting. Voor een officiële erkenning van een snelheidsrecord moet in twee tegengestelde richtingen worden gereden om zo de hulp van de wind uit te sluiten. Op Ehra-Lessien kent het asfalt slechts één rijrichting, waardoor je niet tegengesteld aan de baanlay-out kunt rijden.
Bugatti Chiron met 25 cm langere koets
Naar aanleiding van het record kwam Bugatti met een speciale editie, uitgevoerd in de kleurstelling en aangepaste koetswerkvorm van de recordhouder. De oplage van de speciale Chiron werd beperkt tot 30 stuks, al bouwt Bugatti er meer zonder de speciale carrosseriekleur en speciale goodies die bij de auto komen. De 300+-editie verschilt van de andere uitvoeringen, zoals de Sport, door een 25 cm langere achteroverhang voor een betere luchtgeleiding.
Onder de carrosseriedelen van zichtbare koolstofvezel body met Jet Orange-accenten schuilt onveranderd de 8.0 W16-benzinemotor met vier turbo’s. Door technische aanpassingen ligt het vermogen op 1600 in plaats van 1500 pk. De topsnelheid van meer dan 490 km/h is overigens niet voor de productieserie. Bugatti begrenst de speciale editie op 440 km/h. Ook zaken als het thermisch beheersysteem voor de motor en versnellingsbak moesten worden herzien en ook de software voor de W16-motor, de versnellingsbak en turboladers werd aangepast.
Eén in Nederlandse handen
De auto werd aangekondigd op het jubileumfeest dat in Molsheim werd georganiseerd ter gelegenheid van het 110e oprichtingsjaar van de autofabrikant. De bouw van de sportcoupé startte vervolgens in 2021. Eén van de dertig stuks is in Nederlandse handen. De sportwagens zijn verkocht voor minimaal 3,5 miljoen euro exclusief belastingen.
Video Bugatti Chiron
Gereden: Bugatti Chiron Pur Sport
Ultieme test: Molsheim-Amsterdam
Test: Bugatti Chiron
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?