Speciaal voor China: BMW 1 Serie Sedan
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F07%2FBMW-1-Series-Sedan-Official.jpg)
In China scoor je als merk nog altijd met een traditionele sedan. Geen wonder dus dat BMW juist daar met de BMW 1 Serie Sedan komt, die echter aan onze Europese neuzen voorbij gaat.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F07%2FBMW-1-Series-Sedan-Official.jpg)
BMW 1 Serie Sedan
De BMW 1 Serie Sedan is de eerste sedan in de compacte middenklasse van het Duitse merk. De auto komt voort uit BMW Brilliance Automotive, de joint venture tussen BMW en het Chinese Brilliance. Compacte modellen van premiummerken zijn in China ontzettend gewild, maar wel liefst met een traditioneel ontwerp.
Het Aziatische land heeft in elk geval de primeur met deze 1 Serie Sedan. De auto wordt in China gebouwd, net als de X1 en de BMW 2 Serie Active Tourer. Hij deelt waarschijnlijk ook het UKL-platform met die auto’s, wat zou betekenen dat de auto standaard voorwielaandrijving heeft en optioneel leverbaar is met vierwielaandrijving.
Compact Sedan Concept
Op de Guangzhou Motor Show van 2015 toonde BMW al de Compact Sedan Concept – een voorbode van de net onthulde 1 Serie Sedan. Daarmee gaf het merk toen al aan de strijd aan te willen gaan met concurrenten Mercedes-Benz en Audi, die respectievelijk de CLA en A3 Limousine in het gamma hebben.
De kans is groot dat deze 1 Serie Sedan niet naar Europa en de Verenigde Staten komt. Wel zou BMW een vierdeurs 2 Serie Gran Coupé ontwikkelen voor de Westerse markt, die wel over achterwielaandrijving beschikt.