Voor tuners: extreem kale modellen van Toyota en Subaru
Een schilderij begint als een leeg canvas. Dat hebben Toyota en Subaru uitstekend begrepen, want in Japan leveren de fabrikanten extreem kale versies van hun GT86- en BRZ-modellen, die als basis kunnen dienen voor automobiele kunstwerken.
De GT86 en BRZ zijn populair bij tuners, dat weten Toyota en Subaru dondersgoed. Daarom hebben ze een paar jaar geleden de GT86 RC en BRZ RA in hun leveringsprogramma opgenomen: gestripte instapversies met een lage prijs en nauwelijks uitrusting. Want wat er niet op zit, hoeft er ook niet af. Wel zo handig voor lieden die van hun Toyota of Subaru toch een eigen project willen maken.
Daarom heeft de GT86 RC bumpers en spiegels van zwart plastic (die vervangen tuners toch door andere), kleine 16 inch stalen wielen (idem) en geen airconditioning, audiosysteem, binnenverlichting en vloermatten. Ook heeft Toyota alle zilverkleurige details van het dashboard gehaald, zijn de pedalen niet afgewerkt met aluminium en is er zelfs geen lichtje meer in de kofferbak.
Bovendien zijn de schijfremmen op de achterwielen een maatje kleiner geworden en niet meer van het geventileerde type en moest het mechanische Torsen-differentieel op de achteras het veld ruimen voor een simpeler exemplaar. Door alle aanpassingen weegt de GT86 RC ruim 40 kg minder dan zijn normaler aangeklede broers.
“De GT86 RC heeft bumpers en spiegels van zwart plastic en kleine stalen wielen”
De eerlijkheid gebied overigens te zeggen dat de Subaru BRZ RA van een iets ander laken een pak is. Het kaalgeschoren model is misschien ideaal voor tuners, maar eigenlijk bedoeld voor het circuit. De BRZ heeft een rolkooi, een raceharnas, zijn oliekoeler in de grille, geventileerde remschijven voor en achter en een Torsen-diff. Zo heeft Mitsubishi ook heel lang de gestripte Lancer Evolution RS gehad.
De Scion tC, een product van Toyota’s Amerikaanse ‘jongerenmerk’, was tot 2009 een écht met de GT86 vergelijkbaar model. De compacte coupé was leverbaar met het Spec Package, waarmee hij niet alleen een stuk goedkoper werd dan normaal, maar voor tuningfanaten ook een gemakkelijk startpunt was.
Dus had de Scion 16 inch wieltjes met doppen, een panoramisch dak dat niet open kan (een beetje tuner lepelt daar gelijk een andere in), grijze stoffen bekleding en een simpel stuurwiel van kunststof (die kan zo bij het grof vuil). Scion liet in tegenstelling tot Toyota echter wel het audiosysteem zitten en bleef van de schijfremmen af.
Wij hebben lang gezocht, maar kunnen eigenlijk niet meer van dit soort kale, op de tuningwereld gerichte modellen vinden. Ja, Toyota levert een ‘bare bones’ Tundra voor de aannemerswereld, maar dat is natuurlijk iets heel anders. Daarom is onze vraag: weten jullie nog meer gestripte modellen, die vergelijkbaar zijn met de Toyota GT86 RC en Scion tC Spec Package?
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace