Definitieve specificaties Hyundai Ioniq 6: beter dan Mercedes-Benz EQE?
Hyundai trok ruim twee weken geleden het doek van de Ioniq 6. Dat-ie gestroomlijnder is dan de Mercedes-Benz EQE, wisten we al. Nu worden alle specificaties definitief bekendgemaakt.
Hoewel de naam anders doet vermoeden, is het nieuwe model de derde in de Ioniq-serie. Eerder reden we al met de Ioniq 5, een model met minstens zo opvallend design.
Gestroomlijnder dan Mercedes-Benz EQE
Het druppelvormige ontwerp van de Hyundai Ioniq 6 heeft als voordeel dat de EV weinig luchtweerstand heeft. Deze weerstand wordt uitgedrukt in Cw-waarde. Bij de Koreaanse sedan is deze waarde 0,21. Duitse concurrentie in de vorm van de Mercedes-Benz EQE heeft een Cw-waarde van 0,22.
Hoe ver je met het kleinste accupakket van 53 kWh komt, laat de fabrikant nog niet weten. Het verbruik van de instapper met 18 inch wielen en een elektromotor op de achteras (vermogen nog onbekend) verbruikt minder dan 14 kWh per 100 kilometer.
Ga je voor het grotere accupakket van 77,4 kWh, dan kan je kiezen uit enkel een elektromotor op de achteras of twee elektromotoren – en dus vierwielaandrijving. De krachtigste uitvoering biedt 325 pk en 605 Nm aan koppel. De nul-naar-honderd-sprint legt het model in 5,1 seconden af.
Het topmodel van de Hyundai Ioniq 6
De vierwielaandrijver met het grootste accupakket heeft een actieradius van 610 kilometer. Hiermee komt-ie een stuk verder dan de krachtigste Mercedes-Benz EQE (531 kilometer). Dit terwijl de Stuttgartse EV een accupakket van 90 kWh aan boord heeft. Echter, de top-uitvoering van de EQE heeft met 687 pk en 1000 Nm koppel wel een stuk meer vermogen.
De EQE 350 (292 pk) met enkel achterwielaandrijving komt met het 90 kWh-accupakket 660 kilometer ver.
De Hyundai Ioniq 6 kan door zijn 800 volt-boordnet in 18 minuten van 10 naar 80 procent opladen aan een laadpaal met een vermogen van 350 kW. Door een vehicle-to-load-functie kan je elektrische apparaten aansluiten op je EV. Zo bevindt zich onder de achterbank een extra (tweede) laadaansluiting om je laptop of smartphone op te laden.
Middels Apple CarPlay en Android Auto is je telefoon te koppelen aan het infotainment dat bestaat uit een 12-inch digitaal klokkenpaneel en een centraal display met dezelfde afmeting.
Prijzen en martkintroductie Hyundai Ioniq 6
De Hyundai Ioniq 6 kan je bestellen in twaalf kleuren. Voor het interieur is er enkel keuze uit donkergrijs in combinatie met lichtgrijs, donker olijfgroen met lichtgrijs, zwart met lichtbruin en geheel zwart. De Koreanen starten de productie naar verwachting in het derde kwartaal van dit jaar. Prijzen en het definitieve schema van marktintroducties worden later bekendgemaakt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Wees er snel bij: EV-subsidie stopt dit jaar en de pot is bijna leeg
-
Hyundai ontdekt dat jij toch liever knoppen hebt dan touchscreens
-
Rijtest: Hyundai Santa Fe – gemaakt voor wildkamperen
-
Dit is een Hyundai Nexo, maar dan met een stuk meer bepantsering
-
Hyundai hét liefhebbersmerk van de toekomst? Dit is de nieuwe RN24
-
Waarom de Hyundai Inster de slimste budget-EV van allemaal is
-
Deze zorgeloze, Koreaanse occasion kost slechts 5.000 euro
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Duurtest Volvo EX30: zo ervaren niet-autoliefhebbers de EV
-
Duurtest BMW i5 Touring: hoe goed is de EV op lange afstanden?