Speeltuin voor grote kinderen
Druilerige regen, vrieskou, grauwe wolken, schitterend asfalt, brute sportcoupés en zeeën van tijd. Tijdens het maken van de reportage met de BMW M4 en de Lexus RC F zat echt alles mee.
De dag begon vreemd. Stephen King zou er een thriller mee kunnen beginnen. Op het afgesproken adres ziet het er totaal anders uit dan we ons voorgesteld hadden. Geen circuit te bekennen. Het is er muisstil, verlaten en de doorgang wordt versperd door een groot verroest hek. Dicht welteverstaan. De bel doet het niet en ons contactpersoon neemt zijn telefoon niet op. Fotograaf Martijn, collega Dries en ik kijken elkaar vragend aan. Wat gaan we doen?
We rammelen aan het hek. Eerst zachtjes en dan uit lichte frustratie wat harder, als een kind die de ballenbak bij een fastfoodketen niet kan bereiken. Er zit beweging in het ijzer en het slot zit er blijkbaar niet op. We schuiven het open en het ijzer protesteert luid piepend, alsof het stokoude metaal de aanwezigen wil alarmeren dat er indringers aankomen. Het is de toegangspoort naar een oud vliegveld in Regniowez. Hier, net over de Belgisch-Franse grens, waren ooit Canadese straaljagers gestationeerd om indien nodig de Russische beer te laten struikelen.
“Een plek waar benzine uit te kraan komt en banden aan de bomen groeien”
Dat was in de vorige eeuw. Tegenwoordig is het een speeltuin voor grote kinderen, Pôle Mécanique des Ardennes genoemd. Een plek waar benzine uit te kraan komt en banden aan de bomen groeien. Bij een hangar treffen we de eigenaar Pascal Michel. Bovendien ook fulltime petrolhead, gezien een verzameling gemotoriseerde speeltjes waar je onmiddellijk hijgerig van wordt. Wat te denken van een Dodge Viper RT/10 en zijn Ferrari 458 Speciale staat in bestelling.
De voormalige wereldkampioen enduranceracen op de motorfiets blijkt een onvoorstelbaar aardige man. Geen blaaskaak, maar een bescheiden kerel met smeer onder de nagels van het sleutelen. Hij laat ons zijn onlangs verworven paradijs zien. Er is een dragstrip, er zijn driftcirkels en op de bouwtekeningen zijn een toekomstig kartcircuit en een motorcrossbaan te zien. Dan neemt hij ons mee naar het vers aangelegde circuit op de landings- en taxibanen. Hij rijdt een ronde voor in een raceklare Peugeot 205 met 306 S16-motor, stopt en stapt uit. “Veel plezier”, wijst hij naar de BMW en de Lexus. “Ik zie jullie vanmiddag wel weer.” En het werd een geweldige dag op het glibberige asfalt met de twee achterwielaangedreven sportcoupés. Zie de foto’s voor het bewijs.
Autovisie magazine digitaal
Benieuwd naar het complete verhaal van deze reportage? Download gratis de Autovisie magazine app voor iPad in de App Store of lees het artikel hier via Blendle.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8