Spionage en kopieergedrag in Formule 1: insider doet boekje open
Het kopieergedrag in de Formule 1 is door de rel rond Racing Point weer het gesprek van de dag. Hoewel de roze renstal volgens autosportfederatie FIA te ver is gegaan, is het vergaren van informatie bij de concurrentie zeer gebruikelijk. Spionage-fotografen lopen als een soort James Bonds langs de circuits.
Elk van de tien Formule 1-teams heeft er wel een in dienst. Een eigen paparazzo die ieder weekeinde dagelijks een doorgekregen boodschappenlijstje afloopt met de te fotograferen onderdelen van de concurrentie. Iedereen in dit wereldje is continu bezig met de vraag: hoe kunnen we onze auto nog verder verbeteren?
Alles draait om details in de Formule 1
Informatie vergaren bij een team, of het bekijken van foto’s van de eigen bolides, kan de ingenieurs op soms lumineuze ideeën brengen. Het kan zelfs leiden tot het direct klonen van onderdelen. Dat klinkt echter eenvoudiger dan het is. Een voorvleugel van een Mercedes-auto hoeft niet per se goed te functioneren op een Red Bull, aangezien alle onderdelen en aerodynamica op elkaar zijn afgesteld. Alles draait om de details in deze bijzonder ingenieuze tak van sport.
Onze collega’s van De Telegraaf spraken met een insider die in dienst is van een bekend Formule 1-team.
Spotters langs de baan
„Bij teams werken zoveel techneuten die werkelijk alles willen weten. Niet eens zozeer om direct onderdelen te kopiëren van anderen, maar wel om zelf ideeën op te doen en informatie te vergaren”, vertelt een van de buitenlandse fotografen aan Telesport. De spotters langs de baan doen hun werk in de openbaarheid. Garages van de concurrentie zijn verboden terrein. Eenmaal in de pitstraat is het spel vervolgens op de wagen. Teams mogen hun auto’s daar niet meer afdekken, bijvoorbeeld met een scherm.
„Dan gaan monteurs er bijvoorbeeld gewoon voor staan. Maar dat is het leuke: dan weet je als fotograaf juist dat er iets interessants te zien is”, zo luidt een trucje uit het veld. Vlak voor de race lopen belangrijke vertegenwoordigers van teams ook vaak een rondje over de grid, met hun notitieboekje in de aanslag, om alle auto’s van dichtbij te bekijken.
Belangrijk moment
Een belangrijk moment voor fotografen is ook het parc fermé, zeg maar de parkeerplaats na onder meer de race. Of de scrutineering, waar auto’s buiten staan om gekeurd te worden. Fotografen kunnen daar ook een deel van hun werk doen. Of konden, want gezien de huidige corona-beperkingen is dat even niet meer het geval. „Dan zit ook het bodywork (carrosserie, red.) op de auto en juist wat daaronder zit is vaak belangrijker. Er zijn gewoon onderdelen die je er als fotograaf nooit op krijgt, hoe graag een team dat ook wil. En als het regent kunnen we niets, want dan is het wel toegestaan om een doek over de auto gooien.”
Mercedes-teambaas Toto Wolff had het afgelopen week nog over het feit dat spionagefotografie in de Formule 1 van alle tijden is. Dat klopt ook, alleen was zijn uitspraak mogelijk bedoeld om de aandacht wat af te leiden. In de zaak rond de Mercedes-kopie van Racing Point zijn bepaalde onderdelen gewoon nagemaakt, mogelijk op basis van tekeningen. Daar was geen James Bond met een fotocamera van de plaatselijke Quartermaster (Q) voor nodig.
Zoveel mogelijk data verzamelen
Autosportfederatie FIA heeft al maatregelen aangekondigd, die moeten voorkomen dat ook volgend jaar nog hele auto’s worden nagebouwd. Het kopiëren van onderdelen van andermans auto’s blijft wel toegestaan. Goed voor de boterham van onder meer de fotografen in kwestie. „Als het allemaal zo makkelijk zou zijn, waarom rijden er dan geen twintig Mercedessen rond?”, stelt een fotograaf een retorische vraag. „Niet alleen fotografen spelen een rol, uiteraard. Engineers kijken ook continu naar televisiebeelden om wijzer te worden van hun eigen team en van anderen. Neem het stuursysteem van Mercedes, dat tijdens de tests in Barcelona werd ontdekt. Niet via foto’s, maar via on-board-beelden op de televisie.”
“Als het zo makkelijk zou zijn, waarom rijden er dan geen twintig Mercedessen rond?”
Alles hangt zodoende met elkaar samen in de koningsklasse van de autosport. De spionnen worden gedoogd en de strijd tussen alle teams gaat het hele jaar door. Een auto wordt gebouwd in de winter, maar als tijdens de eerste oefensessies in februari problemen worden ontdekt, begint het hele proces opnieuw. En dus wordt er dan zoveel mogelijk data verzameld. „Of het nu digitaal, via filmbeelden of via foto’s is. Alles wordt verzameld. En dan is natuurlijk ook de informatie van de coureur achter het stuur nog heel belangrijk.”
Dit artikel verscheen eerder in De Telegraaf van 15 augustus.