Sportief zonder schreeuwen: Porsche 911 GT3 Touring keert terug
Met de 991-generatie introduceerde Porsche van de 911 GT3 een nieuwe variant, de Touring. En ook van de editie 992 komt er een 911 GT3 Touring. Dit keer zal de sportcoupé ook met een PDK-transmissie komen.
Dat laat Porsche aan Autovisie weten. Gevraagd naar het succes van de eerste 911 GT3 Touring zegt de Duitse sportwagenbouwer: “De lancering van de GT3 in de Touring-uitvoering zorgde ervoor dat we nieuwe klanten voor de GT3 trokken.” Volgens het merk kannibaliseerde de Touring nauwelijks met de GT3-zonder-toevoeging, en zeker niet met de GT3 Clubsport. De Touring sprak een klantengroep aan die meer sportiviteit wenste, maar het schreeuwerige exterieurontwerp er niet bij hoefde. Volgens Porsche vormde echter de beschikbaarheid van enkel een handbak ervoor dat het merk niet het maximale verkoopsucces uit de sportcoupé heeft gehaald. Vandaar dat de volgende editie van de 911 GT3 Touring zowel met handbak als met PDK-automaat wordt aangeboden. De enige belemmering vormt nu mogelijk dat ook de GT3 Touring een tweezitter is, net als de GT3.
Racy uitmonstering
De nieuwe generatie GT3 – de vijfde in dik twintig jaar tijd – trapt af in zijn racy-uitmonstering. Dat betekent een grote achterspoiler achterop. Volgens de autobouwer vallen de afmetingen van de spoiler binnen de regelgeving, alhoewel het niet de randjes heeft opgezocht: een groter exemplaar is zelfs mogelijk. Echter, de achterspoiler staat in directe relatie met de frontspoiler. Een nog grotere vleugel achterop betekent een verder aangepaste voorzijde. De autobouwer moet uiteraard ook ruimte overhouden om weer een GT3 RS uit te kunnen brengen.
Zwanenhalsbevestiging
De knoeperd van een achtervleugel zorgt voor extra veel downforce, mede door de nu voor het eerst toegepaste zwanenhalsbevestigingspunten. Door de grotere luchtstroom onder de bovenste vleugel kent de 911 GT3 ongeveer 50% meer downforce in vergelijking met zijn voorganger. In de Performance-positie ligt de downforce bij 200 km/h 150% hoger dan voorheen. De GT3 Touring ontbeert echter de grote achtervleugel. Hoe het ontwerp van de achterzijde en dientengevolge de voorzijde er uit komt te zien, toont Porsche het model pas in een later stadium. Hij krijgt zijn eigen momentje, ondanks dat de Duitse sportwagenbouwer nu al bevestigt dat hij er komt. De reguliere GT3 trapt af in mei van dit jaar.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?