Sportieve upgrade van Toyota’s ‘betaalbare’ waterstofauto, de Mirai
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2Flizya4qbr4ql_800.jpg)
Met de waterstofauto Mirai zorgt Toyota voor een alternatief voor bijvoorbeeld de elektrische Tesla Model S. Eerder noemde we de nieuwe Toyota – vergeleken met de vorige Mirai – al ‘het mooiste meisje van de klas’. Nu leukt huistuner Modellista het innovatieve model nog een beetje op.
Met een nieuwe frontsplitter, sideskirts, iets andere achterbumper en aluminiumdetails op de spiegelkappen en handgrepen is Modellista allesbehalve losgegaan op de Mirai. Da’s namelijk een bekend kunstje van de huistuner.
Een standaardpakket
Het aanpassen van enkel de bumpers en wat chromen versiering lijkt een soort ‘standaardpakket’ van Modellista. Van de Corolla tot de Harrier (SUV), allemaal hebben ze ongeveer dezelfde aanpassingen als Modellista ze een ‘upgrade’ geeft. Toch is de nieuwe Mirai niet zomaar een auto die ze een make over geven. Dit kan wel eens een revolutionaire auto zijn.
Toekomst
Waterstof in combinatie met een gunstig prijskaartje, dat klinkt als iets voor de toekomst. Maar deze Toyota staat al in maart 2021 bij de Nederlandse dealer voor een relatief scherpe prijs. Tijdens onze test van de eerste Mirai vier jaar geleden was dat nog niet zo. Toen vonden het we het zeker niet het koopje van de eeuw, maar het compleet nieuwe model is al goedkoper dan een Model S. De prijs van de standaard Mirai bedraagt namelijk €65,995, zo’n vijftien mille goedkoper dan de vorige versie. Hij is nu ongeveer net zo duur als een rijk uitgeruste Tesla Model 3, alleen is de Tesla een stuk kleiner. Een vergelijkbare Model S kost bijna 15 mille meer.
Prestaties
De prijs is dus goed en het design veel beter dan voorheen, maar hoe zit het met de prestaties van de Mirai? Op zich prima, maar niet als je het vergelijkt met een Tesla. De actieradius is volgens WLTP weliswaar goed, met zo’n 650 kilometer. Met zijn 174 pk en een topsnelheid van 175 km/u wordt-ie echter door bijna elke Tesla – die meer dan 500 pk aan boord hebben – zoek gereden. Maar je kunt deze Tesla’s bij het tankstation weer inhalen. De Mirai is namelijk binnen drie tot vijf minuten weer helemaal volgetankt met waterstof.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2Fxwmyn4nb2xb8_800.jpg)
Klinkt best aantrekkelijk, toch? Helaas heeft een waterstofauto ook een aantal nadelen. Er zitten namelijk een hoop haken en ogen aan een waterstofauto. In dit artikel geven we je vijf redenen waarom je (g)een waterstofauto moet kopen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had