Sportieve upgrade van Toyota’s ‘betaalbare’ waterstofauto, de Mirai
Met de waterstofauto Mirai zorgt Toyota voor een alternatief voor bijvoorbeeld de elektrische Tesla Model S. Eerder noemde we de nieuwe Toyota – vergeleken met de vorige Mirai – al ‘het mooiste meisje van de klas’. Nu leukt huistuner Modellista het innovatieve model nog een beetje op.
Met een nieuwe frontsplitter, sideskirts, iets andere achterbumper en aluminiumdetails op de spiegelkappen en handgrepen is Modellista allesbehalve losgegaan op de Mirai. Da’s namelijk een bekend kunstje van de huistuner.
Een standaardpakket
Het aanpassen van enkel de bumpers en wat chromen versiering lijkt een soort ‘standaardpakket’ van Modellista. Van de Corolla tot de Harrier (SUV), allemaal hebben ze ongeveer dezelfde aanpassingen als Modellista ze een ‘upgrade’ geeft. Toch is de nieuwe Mirai niet zomaar een auto die ze een make over geven. Dit kan wel eens een revolutionaire auto zijn.
Toekomst
Waterstof in combinatie met een gunstig prijskaartje, dat klinkt als iets voor de toekomst. Maar deze Toyota staat al in maart 2021 bij de Nederlandse dealer voor een relatief scherpe prijs. Tijdens onze test van de eerste Mirai vier jaar geleden was dat nog niet zo. Toen vonden het we het zeker niet het koopje van de eeuw, maar het compleet nieuwe model is al goedkoper dan een Model S. De prijs van de standaard Mirai bedraagt namelijk €65,995, zo’n vijftien mille goedkoper dan de vorige versie. Hij is nu ongeveer net zo duur als een rijk uitgeruste Tesla Model 3, alleen is de Tesla een stuk kleiner. Een vergelijkbare Model S kost bijna 15 mille meer.
Prestaties
De prijs is dus goed en het design veel beter dan voorheen, maar hoe zit het met de prestaties van de Mirai? Op zich prima, maar niet als je het vergelijkt met een Tesla. De actieradius is volgens WLTP weliswaar goed, met zo’n 650 kilometer. Met zijn 174 pk en een topsnelheid van 175 km/u wordt-ie echter door bijna elke Tesla – die meer dan 500 pk aan boord hebben – zoek gereden. Maar je kunt deze Tesla’s bij het tankstation weer inhalen. De Mirai is namelijk binnen drie tot vijf minuten weer helemaal volgetankt met waterstof.
Klinkt best aantrekkelijk, toch? Helaas heeft een waterstofauto ook een aantal nadelen. Er zitten namelijk een hoop haken en ogen aan een waterstofauto. In dit artikel geven we je vijf redenen waarom je (g)een waterstofauto moet kopen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace