De eerste sportieve versies van de nieuwe Audi A3 zijn hier
Audi presenteerde onlangs de nieuwe generatie A3. Vandaag maakt het ook de specificaties van de eerste sportieve modellen bekend.
De Volkswagen Groep vernieuwde onlangs al zijn belangrijke middenklassers: de Volkswagen Golf, Skoda Octavia, Seat Leon en Audi A3. Van laatstgenoemde model, dat de meest premium auto van het stel is, presenteert het vandaag de sportieve S-modellen. Daarbij maakt het ook de prestaties van de nieuwe Audi’s bekend.
Geen verrassingen
Qua vermogen zien we geen verrassingen. Autovisie wist namelijk in een vroeg stadium al bekend te maken dat de 2,0-liter TFSI-motor in de S3 Sportback 310 pk en 400 Nm levert. Dat is bijna 10 pk meer dan in de vorige generatie Audi S3, waardoor een sprint van 0 naar 100 km/h nu in 4,8 seconden gedaan is. De motor beschikt ook over Audi’s Valve Lift System, dat de mate van opening van de inlaatkleppen reguleert.
Deze krachtbron komt overigens ook in de Golf R voorhanden, maar produceert dan iets meer vermogen. De Golf R zal namelijk met 333 pk voor de dag komen.
Audi S3 als Sportback en Limousine
De S3 verschijnt als Sportback en als Limousine. In beide modellen wordt de viercilinder gekoppeld aan een zeventraps S-tronic automaat, die al het vermogen naar alle vier de wielen stuurt. Op de achteras monteert Audi een meervoudige plaatkoppeling, waardoor de aandrijfkrachten volledig variabel over de twee wielen kunnen worden verdeeld voor optimale rijprestaties.
Zowel de Sportback als de Limousine staan op het 15 millimeter verlaagde sportonderstel met een multilink achteras. Een S-sportonderstel met variabele dempers is optioneel. Standaard staan de auto’s op 18-inch lichtmetaal, maar 19-inch schoeisel behoort tot de opties.
Diffuser
Uiteraard verschillen de S3-modellen ook optisch van hun bravere broers. Zo hebben ze een grote grille met ruitpatroon, grote luchtinlaten en buitenspiegels in aluminiumlook. Op de achterzijde vinden we vier uitlaatpijpen en een diffuser. De buitenmaten zijn verder identiek aan die van de reguliere A3-modellen.
Binnenin onderscheidt de S3 zich van de A3 door de S-tronic versnellingspook en afwerkingsaccenten in aluminium of carbon. De S3 krijgt standaard een digitaal instrumentenpaneel, al moet er wel meer worden betaald voor Audi’s virtuele cockpit of de plus-versie daarvan. En uiteraard: net als bij zijn bloedbroeders vallen direct de twee digitale schermen op. Centraal in het dashboard staat een 10,1 inch groot scherm, waarmee vrijwel alle functies van de auto worden bediend.
Ook met minder vermogen
Overigens verschijnt er ook een Audi S3 met minder vermogen, 290 pk om precies te zijn. Dat ontdekte Autovisie tijdens de introductie van de nieuwe A3. De mensen van Audi hadden toen namelijk één ding over het hoofd gezien. In de deurstijl aan de bestuurderszijde van een van de auto’s zat een sticker geplakt met daarop enkele specificaties. Die gegevens waren verdeeld over de motorversies. De krachtbronnen voor de S3 Sportback werden daarop al genoemd. En zo werd duidelijk dat Audi het voorlopige topmodel in twee uitvoeringen uitbrengt. Voor specifieke landen maakt Audi een S3 Sportback met 290 pk.
De nieuwe Audi S3 Sportback en S3 Limousine worden vanaf oktober aanstaande op de Nederlandse markt verwacht. De exacte specificaties en de prijzen worden kort voor de marktintroductie bekend gemaakt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?