Spuugt de echte petrolhead op elektrische auto’s?
Voor- of achterwielaandrijving? Atmosferisch of met turbo? Senna is de grootste, nee toch Schumacher. Terwijl we allemaal liefhebber zijn, zit de autowereld vol tegenstellingen. Niks mis mee want wat is nu mooier dan zulke bij voorbaat winnaarloze debatten met elkaar voeren? Vandaag: een echte petrolhead spuugt op elektriciteit.
Niet letterlijk natuurlijk want we weten allemaal dat water en stroom niet zo fijn samen gaan. Maar in overdrachtelijke zin is het redelijk bon ton onder echte autoliefhebbers om niks te hebben met elektrische auto’s en hybride broertjes. De argumenten liggen voor het opscheppen.
Ze zijn doodstil, missen mechanische beleving en zijn vaak ook nog eens oerlelijk. Wat betreft de eerste en tweede generatie Prius beaam ik dat laatste volmondig. Maar als je het bijvoorbeeld over de Tesla Model S hebt, beginnen de meningen al behoorlijk uiteen te lopen. Onlangs fakkelde onze interviewgast, ontwerper/kunstenaar Job Smeets hem finaal af. Maar tegelijkertijd kan ik bijna geen interview met een ambitieuze ondernemer lezer of hij is lyrisch over de auto. Ook over de vormgeving.
Kort na mijn aantreden hier bij Autovisie reed ik in de BMW i8. Een auto waarover ik in de wandelgangen – nadat ik ermee had gereden – hoorde dat velen het niks vinden. Te kunstmatig, te weinig gevoel, was het oordeel. Wellicht als je hem op de limiet gaat rijden en afzet tegen bijzonder potente klassegenoten wel.
Maar persoonlijk was ik onder meer normale omstandigheden behoorlijk onder de indruk van deze uit carbon opgetrokken hybride. Ok, het dashboard is iets teveel nerd-droom naar mijn smaak. Maar als rijdend concept van een sportauto voor de toekomst word ik er wel enthousiast over. Onze gast Steven van Eijck, voorman van de Rai Vereniging van autoimporteurs was het zeer met me eens. Als dit de toekomst is, dan maak ik me weinig zorgen als petrolhead. Of zit ik er helemaal naast?