Vanaf 2023 elk jaar een nieuwe elektrische SsangYong
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2Frmic3uxfyvbpa3vi38uv.jpeg)
De Nederlandse markt is een lastige markt voor het Zuid-Koreaanse SsangYong, maar daar komt mogelijk verandering in. Het merk zet namelijk ook in op een volledig elektrische toekomst in ons land.
SsangYong en Nederland is nog geen goed huwelijk gebleken. Een van de grote redenen daarvoor is de bpm-straffen die onze overheid uitdeelt, gebaseerd op de CO2-uitstoot van auto’s. Precies een punt waar SsangYong doorgaans hoog op scoort. Hun modellen zijn in ons land daardoor relatief duur. Kijk bijvoorbeeld naar de compacte Tivoli. Die is er pas vanaf dik 25 mille, terwijl een Renault Captur al voor net geen 23.000 euro op de prijslijst staat.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FSsangYongKorando-30.jpg)
SsangYong Korando E-Motion
Voor elektrische auto’s vraagt de overheid (vooralsnog) geen bpm, en dus is dat een kans voor SsangYong om zijn producten scherper in de markt te kunnen zetten. Een eerste elektromodel staat momenteel al bij de Nederlandse dealers. Het gaat om een volledig elektrische variant van de Korando. Die draagt de toevoeging E-Motion, heeft een 190 pk sterke elektromotor en een 62,5 kWh-accu die goed is voor 339 elektrische kilometers. Onze volledige review van die auto vind je binnenkort in ons magazine.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FSsangYongKorando-29.jpg)
Maar er komt op korte termijn meer nieuws uit de hoek van SsangYong. Begin 2022 is de overname van Edison Motors hoogstwaarschijnlijk een feit, en kan er echt gebouwd worden richting een nieuwe toekomst. Vanaf 2023 laat de autobouwer dan elk jaar een nieuwe EV voor Europa zien.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2Fmhkikykhv9kk0e4emtwm.jpeg)
J100
Het allereerste model wordt een SUV die in het C/D-segment valt. Die draagt nu nog de codenaam J100, moet meer dan 450 kilometer elektrisch kunnen rijden én een driefaselader aan boord hebben. Dat is bij de huidige Korando E-Motion namelijk nog niet het geval. Daarna is de autobouwer ook voornemens om een nieuwe generatie van de compacte Tivoli te introduceren. Die auto heet momenteel nog X200, maar zal ook met een elektrische aandrijflijn op het toneel verschijnen. Van beide auto’s heeft het in het verleden al wat eerste beelden laten zien.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F06%2FLarge-1960-SsangYongsjourneytoelectrification.jpg)
Overigens staan er ook voor dit jaar nog wat nieuwigheden op het programma. In de lente en het derde kwartaal van 2022 stelt SsangYong een nieuwe versie van de Musso en Tivoli voor. Eind 2022 krijgt ook de Korando een facelift. Daar zal de elektrische variant ook in meegenomen worden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FSsangYongKorando-26.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had