Autovisie
Autovisie Nieuws 28 mrt 2022
Leestijd: 2 minuten

SsangYong Motor weer in de etalage

SsangYong Motor staat opnieuw in de verkoop, nu landgenoot Edison Motors niet aan zijn financiële verplichtingen heeft voldaan.

Vanaf 2023 elk jaar een nieuwe elektrische SsangYong

SsangYong introduceert nieuwe ontwerpfilosofie voor toekomst

De toekomst leek er voor SsangYong goed uit te zien. Voor de Zuid-Koreaanse autobouwer was vorig jaar eindelijk een koper opgestaan. Het was zelfs een landgenoot, het middelgrote Edison Motors, dat de fabrikant zou overnemen van de Indiase Mahindra Group. Nu, twee maanden, later is de verkoop afgeblazen. SsangYong Motor eindigde vandaag het overnamecontract met een consortium onder leiding van Edison Motors. Laatstgenoemde was in de gelegenheid gesteld om op uiterlijk 25 maart de som van 274,3 miljard won (omgerekend 204.292.268 euro) aan de Bankruptcy Court van Seoul over te maken. Helaas, er kwam geen won binnen.

Aanbetaling

Edison Motors had aan de rechtbank gevraagd de vergadering van schuldeisers uit te stellen, zodat het tijd kon winnen voor de betaling. SsangYong had daar geen trek in, en gezien het toch al vertraagde tijdsbestek en de oplopende schuldenlast gooit het bedrijf de deur nu dicht. Edison Motors had reeds 30,5 miljard (ofwel zo’n 22,7 miljoen euro) als aanbetaling overgemaakt, nadat de twee partijen in januari een fusie- en overnamecontract tekenden.

Schuldenlast

SsangYong gaat nu op zoek naar een nieuwe koper. Het bedrijf, dat nu nog deel uitmaakt van Mahindra & Mahindra, is in april vorig jaar voor de tweede keer onder curatele gesteld. De fabrikant kent een schuldenlast van ongeveer 120 miljoen euro.

En dus is het ook onduidelijk wat er met de toekomstplannen van SsangYong gaat gebeuren. De fabrikant was immers voornemens om onder de vlag van Edison Motors vanaf 2023 elk jaar een nieuw model te lanceren. Een elektrische welteverstaan, waarvan de eerste in het C/D-segment zou vallen. Die auto draagt nu nog de codenaam J100, moet meer dan 450 kilometer elektrisch kunnen rijden én een driefaselader aan boord hebben. Of het model volgend jaar verschijnt, is dus de vraag. Dat geldt ook voor de elektrische opvolger van de Tivoli, die reeds op de planning stond.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.