SsangYong Motor weer in de etalage
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2FSsangYongKorando-90.jpg)
SsangYong Motor staat opnieuw in de verkoop, nu landgenoot Edison Motors niet aan zijn financiële verplichtingen heeft voldaan.
SsangYong introduceert nieuwe ontwerpfilosofie voor toekomst
De toekomst leek er voor SsangYong goed uit te zien. Voor de Zuid-Koreaanse autobouwer was vorig jaar eindelijk een koper opgestaan. Het was zelfs een landgenoot, het middelgrote Edison Motors, dat de fabrikant zou overnemen van de Indiase Mahindra Group. Nu, twee maanden, later is de verkoop afgeblazen. SsangYong Motor eindigde vandaag het overnamecontract met een consortium onder leiding van Edison Motors. Laatstgenoemde was in de gelegenheid gesteld om op uiterlijk 25 maart de som van 274,3 miljard won (omgerekend 204.292.268 euro) aan de Bankruptcy Court van Seoul over te maken. Helaas, er kwam geen won binnen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FSsangYongKorando-29.jpg)
Aanbetaling
Edison Motors had aan de rechtbank gevraagd de vergadering van schuldeisers uit te stellen, zodat het tijd kon winnen voor de betaling. SsangYong had daar geen trek in, en gezien het toch al vertraagde tijdsbestek en de oplopende schuldenlast gooit het bedrijf de deur nu dicht. Edison Motors had reeds 30,5 miljard (ofwel zo’n 22,7 miljoen euro) als aanbetaling overgemaakt, nadat de twee partijen in januari een fusie- en overnamecontract tekenden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FSsangYongKorando-30.jpg)
Schuldenlast
SsangYong gaat nu op zoek naar een nieuwe koper. Het bedrijf, dat nu nog deel uitmaakt van Mahindra & Mahindra, is in april vorig jaar voor de tweede keer onder curatele gesteld. De fabrikant kent een schuldenlast van ongeveer 120 miljoen euro.
En dus is het ook onduidelijk wat er met de toekomstplannen van SsangYong gaat gebeuren. De fabrikant was immers voornemens om onder de vlag van Edison Motors vanaf 2023 elk jaar een nieuw model te lanceren. Een elektrische welteverstaan, waarvan de eerste in het C/D-segment zou vallen. Die auto draagt nu nog de codenaam J100, moet meer dan 450 kilometer elektrisch kunnen rijden én een driefaselader aan boord hebben. Of het model volgend jaar verschijnt, is dus de vraag. Dat geldt ook voor de elektrische opvolger van de Tivoli, die reeds op de planning stond.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had