SsangYong Rexton volledig in het nieuw
In de kraamkamers van SsangYongs fabrieksterrein ten zuidoosten van Seoel trok de 4×4-specialist al het doek van de nieuwe Rexton, waarmee de Koreaanse autobouwer donderdag vriend en vijand wil verrassen tijdens de Seoul Motor Show 2017. De nieuweling komt eind dit jaar naar Nederland.
De eerste exemplaren gaan in juni in productie, maar voor de exportmarkten is het een extra maand geduld hebben. De importeur voor Nederland, het Belgische Alcopa, kiest er zelfs voor om pas in een later stadium de levering aan te vangen. De eerste exemplaren beschikken nog niet over het navigatiesysteem met 9.2 inch beeldscherm. Daar wordt door de invoerder opgewacht.
Ladderchassis
De nieuwe Rexton is de vierde editie sinds 2001. De wagen is grotendeels kakelvers. Hij staat nog altijd op een ladderchassis met een wielbasis van 2,87 meter, dat over een jaar ook de basis vormt voor de pick-up van het merk. De Rexton groeit in alle richtingen en is derhalve liefst 100 kg zwaarder. De lengte neemt met 95 mm toe tot 4,85 meter. In de breedte reikt de SUV nu tot 1,92 meter, een toename van 60 mm, terwijl het hoogste punt nu 1,80 meter bedraagt, een plus van 15 mm.
Vijf en zeven
De gegroeide buitenafmetingen komen de interieurmaten ten goede. SsangYong belooft meer bewegingsvrijheid en meer plaats voor bagage. De Rexton komt er als vijf- en als zevenzitter, waarbij de derde zitrij overigens diep in de bagageruimte staat en het uitzicht sterk wordt belemmerd door de brede D-stijl.
Pininfarina
Het opvallende design, dat door de ontwerpafdeling van SsangYong (dus zonder bemoeienis van zusterbedrijf Pininfarina) is vormgegeven, geeft de Rexton een eigen gezicht. De harde, hoekige lijnen passen in de stijl van SsangYongs huidige designrichting. Binnenin kiest SsangYong voor een bekendere weg, al zijn de materialen luxer en fraaier. Echter, de fabrikant kiest voor verschillende uitvoeringen waarbij wij alleen de topversie te zien kregen.
Voorzieningen
Voor de Rexton komen veiligheidsverhogende voorzieningen beschikbaar als een automatisch noodstopsysteem, grootlichtassistent, lane departure warning system en verkeersbordherkenning. Ook zal een Infinity-audiosysteem beschikbaar komen.
Viercilinders
De nieuwe Rexton komt in twee motoriseringen op de markt: als 2,2 liter diesel met 181 pk en 420 Nm en een 2.0 GDI met directe inspuiting en 225 pk. Beide viercilinders beschikken over een handgeschakelde zesbak, maar zijn optioneel te koppelen aan een automaat. Voor de benzineversie is er de automaat met zes verzetten, de diesel krijgt de zevenbak van Mercedes-Benz. De trekkracht wordt met behulp van achter- of vierwielaandrijving (inclusief tussenbak) op de weg gezet. De 4×4 kan voor het eerst ook gecombineerd worden met een manuele transmissie.
Grijs kenteken
Prijzen zijn nog niet bekend. In Nederland wordt de Rexton ook als bedrijfswagen geleverd, te meer omdat de standaardafmetingen van de laadbak voor het nieuwe type zijn toegenomen tot 1,26 met in de lengte, 1,00 meter in de hoogte en tot 1,16 meter tussen de wielkasten.