Nu écht officieel: SSC Tuatara is nipt de snelste auto ter wereld
Het is zover: de SSC Tuatara is de snelste auto ter wereld. De Amerikaanse hypercar pakt het record eindelijk van Koenigsegg af.
Eindelijk, want dat record had voor SSC nogal wat voeten in de aarde. Shelby Super Cars, zoals de fabrikant zichzelf voluit noemt, deed vorig jaar een eerste recordpoging om sneller te zijn dan de Koenigsegg Agera RS. Die Zweedse hypercar had sinds 2017 immers het snelheidsrecord in handen, door een gemiddelde snelheid van 447,19 km/h neer te zetten.
Verpulverd
Even leek het erop dat SSC dat record had verpulverd. Met trots deelde de autobouwer in oktober mede dat de Tuatara op een 11 kilometer lang stuk asfalt in Texas een gemiddelde snelheid van 508,73 km/h had neergezet. Officials zouden die recordpoging hebben gemeten, zo zei SSC destijds. Daardoor was het ervan overtuigd dat het de titel van snelste auto ter wereld ook op z’n naam mocht zetten.
Tot een aantal bekende YouTubers de video van de recordpoging ging analyseren. Men kwam tot de conclusie dat de beelden niet overeenkwamen met de snelheid die SSC opgaf. De Tuatara zou veel langzamer dan die 508,73 km/h hebben gereden. Vanaf dat moment werd de situatie rondom de recordpoging van SSC wat chaotisch. De autobouwer gaf zelf een paar keer aan dat de data van de recordpoging was gevalideerd door de firma die de meetapparatuur had verzorgd, Dewetron. Maar dat bedrijf kwam zelf weer met verklaringen dat helemaal niet gedaan te hebben. Uiteindelijk liet SSC weten dat er inderdaad fouten waren gemaakt bij de recordpoging. Het zou zich opmaken voor een tweede poging, en er daarbij alles aan doen om de data te valideren.
Racelogic
Dat is nu gebeurd, want SSC heeft een tweede en definitieve recordpoging gedaan. Het werkte daarvoor niet samen met Dewetron en deed ‘t niet op het asfalt in Texas. Deze keer reisde de Tuatara en het team af naar het Kennedy Space Centre in Florida. De hypercar werd volgehangen met meetapparatuur van Racelogic. Jim Lau, de technische directeur van de Amerikaanse tak van dat bedrijf, was aanwezig om alle data te valideren.
De SSC Tuatara haalde bij de eerste snelheidspoging een snelheid van 279,7 mp/h, oftewel 450,1 km/h. Een uur later reed de hypercar de andere kant op, en tikte-ie 286,1 mp/h (460.4 km/h) aan. Voor een recordpoging is het immers noodzakelijk om dat in twee richtingen te doen. De gemiddelde snelheid van de SSC Tuatara komt daarmee uit om 455,3 km/h. Da’s een stuk langzamer dan de 508,73 km/h die het merk vorig jaar neerzette. Toch is ‘t nog altijd genoeg om de Agera RS te verslaan. Daarmee is de SSC Tuatara nu écht de snelste productie-auto ter wereld.
Chiron Super Sport 300+
Dat is overigens ook de reden waarom de Chiron Super Sport 300+ dat niét is. Die Bugatti, met Andy Wallace achter het stuur, tikte in 2019 namelijk de 490 km/h aan. Maar omdat Bugatti dat maar één richting op deed, mocht het die snelheid niet indienen bij het Guinness Book of Records.
Het is nog maar de vraag hoe lang de SSC Tuatara dit record in handen heeft. Hennessey is namelijk druk bezig om de Venom F5 productieklaar te krijgen. Volgens z’n bouwers moet die auto de 500 km/h aan kunnen tikken, dankzij een 6,6-liter V8 die er 1843 pk uit perst. En dan hebben we ook Koenigsegg nog.