Dennis Wilman
Dennis Wilman Nieuws 5 okt 2019
Leestijd: 2 minuten

‘De stadswagen legt het loodje door Europese uitstooteisen’

Niet de grote benzineslurpende luxe auto lijkt het slachtoffer te worden van de Europese wetgeving rondom uitstoot, maar juist de kleine stadswagen met verbrandingsmotor heeft eigenlijk geen toekomst meer.

Toyota Aygo

De uitstooteisen voor auto’s worden alsmaar strenger. De autofabrikant heeft het dan ook steeds lastiger om aan de Europese wetgeving te voldoen. Een resultaat hiervan is dat de kleine stadswagen met verbrandingsmotor aan zijn einde lijkt te komen. Meerdere fabrikanten hebben al aangegeven dat ze uit de markt voor kleine stadskarretjes stappen. Er valt voor hen niets meer op de autootjes te verdienen.

Onbetaalbaar

Autofabrikanten ondervinden dat het moeilijker is om de toch al zuinige stadswagentjes nog zuiniger te maken zonder er enorm veel geld in te stoppen. Iets wat er nooit mee terugverdiend kan worden. Het zuiniger maken van de huidige motoren is eigenlijk onhaalbaar zonder dat er enige vorm van elektrificatie bij komt kijken. Dat houdt in dat er een hybride-aandrijflijn in geplaatst zou moeten worden, maar een gevolg daarvan is dat de prijs met duizenden euro’s stijgt. Daarmee wordt hij onbetaalbaar voor de doelgroep. Al met al lijkt dit te resulteren in een segment dat ten dode is opgeschreven.

Carlos Tavares, CEO van PSA, en Luca de Meo, CEO van Seat, delen elkaars mening tegenover Auto Express. Ze claimen dat de stadsauto gedoemd is doordat het voor fabrikanten simpelweg niet haalbaar is om ze op de markt te houden. Beiden wijzen de beschuldigende vinger ook naar de EU en diens wetgeving rondom de CO2-reductie. Samen met Opel trekken deze merken zich dan ook terug uit het segment van de kleinste auto.

Goedkopere garagist

Jürgen Stackmann, marketingbaas van Volkswagen, claimt tegenover Autocar daarnaast dat er sowieso geen geld meer te verdienen valt aan de stadsauto’s in het aanbod. Het merk verdient misschien €100 op een auto met de verkoop en later nog eens €100 aan en diens onderhoud. Dat komt mede doordat de kopers van de karretjes na twee jaar veelal opzoek gaan naar een goedkopere garagist dan de dealer. Daardoor valt er ook over de gehele levensduur van de auto amper wat te verdienen.

Toekomst

Skoda en Toyota zien het minder somber in. Toyota draait volgens eigen zeggen een gigantisch volume met de Aygo en verdient daar goed aan. Skoda ziet de kleine karretjes als marketingtool. De Tsjechen geloven erin dat de stadswagentjes in instapper zijn voor de merkbeleving.

Volkswagen e-Up

Gelukkig schijnt er licht aan het einde van de tunnel. Met de steeds goedkoper wordende elektrische technologie is het logisch dat de kleine stadswagen uiteindelijk zijn comeback maakt als BEV (Battery Electric Vehicle). Op dit moment zijn deze karretjes nog aanzienlijk duurder dan de varianten met verbrandingsmotoren, maar dat zal op termijn zeker veranderen. Volkswagen heeft deze trend al in werking gezet. Het heeft onlangs een nieuwe E-Up aangekondigd en maakte deze goedkoper dan zijn voorganger.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.