‘Start de Rolls-Royce Phantom en je hoort niets’
Een kathedraal tussen de rijtjeshuizen, dat is een Rolls-Royce Phantom in het Nederlandse verkeer. Het Parthenon op wielen is de politieke incorrectheid zelf, maar in zijn binnenste merk je daar niets van. Daar voel je je thuis.
“Het interieur van de Phantom is prachtig, zonder overdadig te zijn”, schreef voormalig Autovisie-hoofdredacteur Ton Roks. “Overal hetzelfde sfeertje van handgebouwde kwaliteit, de ambiance van Mont Blanc-vulpennen. Simpelheid was een hoog streven bij het ontwerp van het instrumentarium, zodat je alles intuïtief goed bedient. Warmer of kouder? Geluid harder of zachter? Het gaat allemaal met heel simpele knoppen.”
Een Rolls-Royce moet zijn inzittenden immers met zo weinig mogelijk vermoeien. Daarom is het iDrive-systeem (het werk van de duivel in de ogen van traditionele Rolls-rijders) verborgen achter een klepje in de middenarmsteun, is er een ‘Power Reserve’-meter aan boord in plaats van een toerenteller en kent de automaat maar vier standen: Drive, Reverse, Neutral en Park. De transmissie van de Phantom valt je dus niet lastig met D, R, N, P, S, 6, 5, 4, 3, 2 en 1.
“Al na enkele meters word je omwikkeld door een enorm welbehagen”
Op eenzelfde manier is de 6,75 liter V12 zo discreet als een Engelse butler. “Start de motor en je hoort niets”, constateerde Roks. “Bij krachtige acceleratie dringt een gedecideerde roffel tot het interieur door, precies genoeg om je te doen glimmen van genoegen. Wie van auto’s houdt – en dat doe je als je een half miljoen eraan uitgeeft – wil in enigerlei mate horen wat voor machinerie hij aan boord heeft.”
Zet de twaalfcilinder in gang en de Rolls-Royce vertrekt zo geleidelijk dat je de overgang tussen stilstaan en rijden nauwelijks opmerkt. “Al na enkele honderden meters word je omwikkeld door een enorm welbehagen, alsof je in een warm bad glijdt na een dag sporten. […] De Phantom voelt hoe dan ook alsof je na vijftien jaar zwoegen in Lamborghini’s en Ferrari’s eindelijk op je bestemming bent. Thuis. Door simpelweg de juiste deur te open en dicht te trekken (die van een Rolls-Royce).”
Klik hier om het originele artikel te bekijken
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8