State-of-the-art mobility: Gazelle versus Audi
Al in 2016 schreven we ‘De auto is niet altijd het ideale vervoermiddel, met name in de drukke Randstad’. Zeven redactieleden kozen verschillende voertuigen in de Autovisie Mobility Battle’. Nu stappen we op de nieuwste Gazelle speed-pedelec en de state-of-the-art Audi E-tron GT om de new mobility te peilen.
Fotografie Sytse Dijkstra
Fiets versloeg Ferrari
Toen verschenen er aan de start een Ferrari, een Biró, een elektrische auto en een motorfiets. Andere redactieleden probeerden een deelauto en het openbaar vervoer. Ook toen probeerden we een state-of-the-art speedpedelec-protoype van Gazelle, proberen, de door Giugiaro ontworpen No.1. De wedstrijd startte op de redactie in Amsterdam en eindigde in Maarssen. De eerste etappe dwars door de stad naar Tesla in Amsterdam won de futuristische speedpedelec. Maar bij die etappezege bleef het, de elektrische motorfiets won uiteindelijk. De reportage had eigenlijk dezelfde aanleiding als dit verhaal. Ook toen al hoorden we prachtige verhalen over de mobiliteitsvisie van diverse autofabrikanten. Van A naar B zou helemaal veranderen: de dominante rol van de auto zou gaan eroderen onder druk van milieu-eisen en toenemende congestie door steeds verdergaande verstedelijking.
State-of-the-art is duur
Niet alleen auto’s worden in hoog tempo elektrisch, ook bij de fiets zie je een soortgelijke ontwikkeling: sterker nog het oer-Hollandse stalen ros is ingehaald door de e-bike. Hij is niet alleen echt sneller, maar is inmiddels qua verkoopcijfers de spierkracht-aangedreven versie al gepasseerd. Al twee jaar geleden noemde een Bovag-woordvoerder in een commentaar de elektrische fiets ‘het nieuwe normaal’. De elektrische auto, die nog steeds fors duurder is dan de benzine-varianten, gaat minder hard, maar loopt inmiddels ook zeker in op de traditionele auto met brandstofmotor. Snelle elektrische state-of-the-art voertuigen als deze Audi en Gazelle hebben helemaal hun prijs.
Verwarrend en onveilig gevoel
Die speed-pedelecs zijn de snelste klasse van e-bikes en hebben feitelijk de wettelijke status van bromfiets, omdat ze een maximumsnelheid van 45 km/h hebben. Helm op dus en je aan de bromfietsrijregels houden. Dat betekent regelmatig dat je je soms tussen de auto’s op de hoofdbaan moet begeven, terwijl je daar gevoelsmatig niet thuishoort en je je daar de zwakste soort voelt. Op dezelfde weg moet je soms op het fietspad en honderd meter verderop weer niet. Verwarrend en het voelt onveilig: zo stimuleer je mensen niet de auto te laten staan. Terwijl mensen meestal zo’n speed-pedelec niet voor de lol maar bewust voor woon-werkverkeer keizen. Een state-of-the-art superfiets als deze Gazelle is niet alleen snel, maar ook kostbaar. Deze No.1 voert de Gazelle-prijslijst aan met een prijs van net geen zes mille. Een bedrag waarvoor je ook een goede tweedehandsauto kunt kopen.
Overeenkomsten
Als we op zoek gaan naar overeenkomsten tussen de Gazelle en de Audi, dan zien we dat allebei de top van hun genre markeren. De Gazelle met zijn typeaanduiding No.1, doet dat met een designersframe van het eigen designteam en extern ontwerpbureau studioMom. Net als een supercar heeft hij een middenmotor maar dan van Bosch en een geavanceerde versnelling van Eviolo AutomatiQ die automatisch schakelt. Het enige wat jij hoeft te doen, is de gewenste trapfrequentie invoeren. Bij Audi hebben ze ook toptechniek ‘ingekocht’, uiteraard binnen de groep, want zowel het 800 volt-systeem als de platformtechniek zijn afkomstig van Porsche. Beide zijn het wannahaves, dus is design een belangrijk aankoopargument. Het trendwoord dat het design typeert, is ‘strak’: zowel bij de Audi als de Gazelle is er overduidelijk gestreefd naar een integraal en clean design. Met een tikje techno onder het motto ‘gebruik je hoogwaardige techniek en laat het ook zien’. Het moesten vooral state-of-the-art statements zijn. Kiezen hoeft niet, beide toppers in hun genre kunnen prima naast elkaar in de garage staan, want ze vullen elkaar uitstekend aan.
Lees de hele reportage in Autovisie magazine. Koop editie nummer 14 in de winkel of abonneer je.