Steeds meer Solterra: dit is (bijna) Subaru’s eerste elektro-SUV
Volgend jaar kunnen we een compleet nieuwe en volledig elektrische SUV van Subaru verwelkomen. De Solterra, zoals het model heet, laat zich vandaag een beetje meer zien.
Die Solterra staat al een tijdje op de agenda en wordt in samenwerking met Toyota ontwikkeld. Laatstgenoemde fabrikant noemt het model BZ4X, en toonde die auto eerder dit jaar al. Niet gek, want Toyota zal ook de eerste van het duo zijn die de auto op de markt brengt. De BZ4X kunnen we in de lente verwachten, terwijl de Subaru Solterra waarschijnlijk tot de zomer wacht. Een definitieve datum is echter nog niet bekend.
Geen grote verrassingen
Vandaar ook dat die Solterra zich ook nog niet helemaal heeft prijsgegeven. Vandaag deelt de Japanse autofabrikant wel meer beelden van de elektrische Scubie. Zo veel, dat we ons eigenlijk niet meer af hoeven te vragen hoe het model eruit komt te zien. Zoals te verwachten, lijkt de Solterra namelijk sterk op z’n Toyota-broer.
Het silhouet van de twee auto’s komt overeen, net als het ontwerp van bijvoorbeeld de lichtunits. De Solterra lijkt een iets hertekende neus met een eigen lichtsignatuur te krijgen, maar de achterzijde lijkt bijvoorbeeld identiek aan die van de Toyota BZ4X. Niet vreemd, want voor bijvoorbeeld de sportwagen GT86 en GR86 kozen de twee fabrikanten voor grofweg dezelfde tactiek.
Geen yoke voor Subaru
Ook het interieur en het dashboard komen dus sterk overeen, met een brede middenconsole, waar een recht opstaand scherm uit voortvloeit. Opvallend is het conventionele stuurwiel, want Toyota liet tot dusver enkel een interieur met een zogenaamde ‘yoke’ (zoals in de vernieuwde Tesla Model S) zien. Of die ook daadwerkelijk in de productieversie verschijnt is nog maar de vraag; de getoonde auto betreft nog een prototype.
Wat er onderhuids gebeurt in de BZ4X en Solterra, is nog de vraag. Beide fabrikanten hebben nog geen informatie over de aandrijflijn gedeeld. Wel is bekend dat de modellen vierwielaandrijving krijgen, maar of ze van dezelfde techniek gebruikmaken, is nog de vraag. Het lijkt waarschijnlijk, al is de kans ook aanwezig dat Subaru en Toyota voor een eigen en dus unieke afstelling kiezen. De basis van de modellen wordt in ieder geval gevormd door het e-TNGA-platform, waarmee ook Lexus op korte termijn aan de haal gaat.
Namen BZ4X en Solterra
Overigens klinken de namen BZ4X en Solterra een beetje uit de lucht gegrepen, maar dat zijn ze zeker niet. De letters BZ staan in het geval van Toyota voor Beyond Zero, waarmee het bedrijf wil aangeven dat het verder gaat dan CO2-neutraliteit. Het getal staat voor het segment waarin de auto valt, terwijl de letter X de carrosserievariant SUV aanduidt. Solterra is volgens Subaru een samentrekking van de woorden ‘sol’ en ‘terra’, die in het Latijn respectievelijk ‘zon’ en ‘aarde’ betekenen. Subaru verklaart dat de aanduiding is gekozen om ‘moeder natuur te waarderen’ en ‘om het samenleven met de natuur te bevorderen, samen met de klanten’.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?