Stekkerhybride Skoda Superb iV is beduidend minder ruim
De montage van een plug-in hybride-aandrijflijn geeft de Skoda Superb iV beduidend minder bagageruimte dan de versies met traditionele verbrandingsmotoren. De laadbak slinkt met maar liefst 140 liter, in de Combi zelfs met 150 liter.
Het is een concessie die gedaan werd om de aandrijflijn in de forse auto te krijgen. De elektromotor is voorin ondergebracht en de batterij bevindt zich in de wagenvloer voor de achterbank. De bagageruimte van de vijfdeurs Superb bedraagt normaliter 625 liter, maar de Superb iV biedt een laadvolume van ‘slechts’ 485 liter. De Combi-variant biedt nu plaats aan 510 liter aan bagage, waar de bak normaliter 660 liter aan spullen slokt.
218 pk systeemvermogen
Daar staat tegenover dat dankzij de plug-in hybride-aandrijflijn de dik 1,7 ton zware auto minder straf-BPM kent en het prestatieniveau fors hoger ligt. Skoda geeft een systeemvermogen voor de Superb iV op van 218 pk. Het is een combinatie van de 156 pk sterke 1,4 liter viercilinder benzinemotor met turbo en de elektromotor met een output van 85 kW. Over prestaties als de sprinttijd 0-100 km/h en de topsnelheid praat Skoda nog niet. De fabrikant geeft wel aan dat door de elektromotor en 13 kWh batterijcapaciteit de Superb iV in staat is om maximaal 55 km op louter elektrische energie te rijden. De gecombineerde actieradius van elektro- en benzinemotor bedraagt op papier 850 km, maar in de praktijk sta je veel eerder aan de pomp en laadpaal.
Elektrokracht
Voor het rijden op de elektrokracht is het mogelijk om de E-modus in te stellen. Zo kun je thuis geruisloos wegrijden. Nu ja, dat ook weer niet. In de E-modus zorgt een soundgenerator voor een akoestisch signaal dat bedoeld is om voetgangers op de stille Superb iV te attenderen. Een elektro-auto hoor je nauwelijks aankomen.
Full-LED Matrix-koplampen
De introductie van de Superb iV, waarbij ‘iV’ Skoda-taal is voor geëlektrificeerde types, valt samen met een lichte restyling van de grote middenklasser. De auto kenmerkt zich door een opgefrist front met full-LED matrixlampen en gewijzigde bumpers en grilles. Dit is voor het eerst voor Skoda.
De prijzen van de opgefriste Superb komen net als die van de iV-uitvoering later dit jaar beschikbaar.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce