Stekkerprimeur bij ABT: de Audi Q5 TFSI e
Duitse tuner ABT staat bekend om het tunen van producten van de Volkswagen Groep: Audi, Volkswagen, Seat, Cupra en Skoda. Door de jaren heen hebben ze heel wat auto’s verslonden. Maar nog nooit is er een hybride aangepakt.
Nu dus wel! De eerste door ABT getunede hybride is een feit. De auto betreft een Audi Q5 55 TFSI e, op dit moment het topmodel van de benzinevarianten in de Q5-reeks.
Snelste Q5 tot nu toe
Het topmodel tot nu toe was de Audi SQ5. Die heeft een 3,0-liter V6 dieselmotor met 347 pk en een verpletterende 700 Nm aan koppel. Die kreeg de 1.955 kilogram zware Q5 vanuit stilstand in 5,1 seconden op de 100 km/h. De snelste benzinevariant is de Q5 55 TFSI e, een plug-in hybride. Die heeft een 2,0-liter viercilinder benzinemotor met 252 pk die wordt bijgestaan door een elektromotor. Het gecombineerde vermogen ligt op 376 pk en 500 Nm aan koppel. Nul naar honderd kilometer per uur doet deze 1905 kilogram wegende plug-in hybride in 5,3 seconden. Ietsje trager dan de SQ5 dus.
Nieuwe SQ5
De productie van de Audi SQ5 TDI is begin 2020 stopgezet, en daarom kunnen we de Q5 55 TFSI e als ‘de nieuwe SQ5’ kunnen zien. Maar voor zo’n sportmodel zijn zowel de prestaties als het uiterlijk vrij bescheiden, en die mening deelde ABT. Daarom vonden zij het tijd om de plug-in eens een kuurtje te geven. Het vermogen van de viercilinder benzinemotor is opgeschroefd naar 310 pk (+58 pk) en 420 Nm (+50 Nm). Het gecombineerde vermogen ligt daardoor nu op 425 pk en 550 Nm. Looks more like it. Een mooie bijkomstigheid is de (standaard) laaggeplaatste accu. Daardoor ligt het zwaartepunt een stuk lager dan bij de gemiddelde SUV, wat weer ten goede komt aan de wegligging.
Looks bij prestaties
Uiteraard heeft ABT ook verschillende upgrades voor het uiterlijk van de hybride Q5, om de sportiviteit te benadrukken. Zo hebben ze er 20-inch glanzend zwarte wielen met een gepolijste rand onder gezet, beter bekend als ‘ABT GR’. Die zijn tevens ook in het matzwart beschikbaar. In combinatie met de zwarte details op de carrosserie (beschikbaar van Audi zelf) geven de wielen de auto net dat beetje extra sportiviteit. Voor het interieur is er ABT-welkomstverlichting beschikbaar, een speciale kap op de start-stop knop en een ABT-afdekplaatje op de versnellingspook.
Stapje lager
Onder de Q5 55 TFSI e is er ook nog de 50 TFSI e beschikbaar bij Audi. Ook die kan een upgrade krijgen vanuit ABT. In de basis heeft de 50 TFSI dezelfde motor met hetzelfde aantal pk’s als de 55 TFSI, alleen krijgt de 50 TFSI een zwakkere elektromotor mee. In plaats van een gecombineerd vermogen van 300 pk en 450 Nm, krijgt de ABT Q5 50 TFSI e 357 pk en 500 Nm. Bijna gelijk aan de standaard 55 TFSI dus. Welke keuze zou jij maken?
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8