Stellantis komt gewoon met een nieuwe zes-in-lijn, maar…
Stellantis deelt vandaag de details van diens nieuwe Hurricane gedoopte zes-in-lijn. Moeten wij Europeanen daar blij van worden?
Niet echt. Want hoewel we hier in Europa maar al te graag een 3,0-liter zes-in-lijn zien verschijnen in bijvoorbeeld een toekomstige Alfa Romeo of statige grote Peugeot, heeft deze zespitter een heel andere functie. Het is een motor die voor de Amerikaanse markt is bedoeld en juist op termijn de slurpende V8-motoren moet vervangen.
PHEV
Zie dit dus als een manier van Stellantis om te downsizen. In Europa betekende dat de afgelopen jaren dat motoren veel en veel kleiner werden, en flink wat cilinders verloren. Drie- en viercilinders zijn de standaard in Stellantis-producten voor ons continent. Een aandrijflijn vergaart hier vooral kracht en prestaties door de toevoeging van een elektromotor. De PHEV’s van bijvoorbeeld Opel en Peugeot leveren zodoende in hun sterkste vorm ruim 300 pk, maar in de neus van de Grandland X Hybrid4 ligt gewoon een 1,6-liter viercilinder.
In andere markten, zoals de Amerikaanse, worden veel Stellantis-producten nog altijd met een moddervette V8 geleverd, maar daar komt langzaam verandering in. Deze Hurricane zescilinder, voorzien van twee turbo’s, moet ervoor zorgen dat de CO2-uitstoot van de fabrikant de komende jaren gaat dalen. Tot 2030 wil Stellantis 50 procent minder CO2 uitstoten, om vanaf 2038 helemaal klimaatneutraal te zijn.
Hemi-V8
Deze zescillinder moet straks dienst gaan doen in auto’s die zijn gebouwd op het STLA Large- en STLA Frame-platform. Denk daarbij aan modellen van Jeep, Dodge en Ram. De Hurricane gaat niet direct de bestaande V8-motoren vervangen, maar op termijn zal dit natuurlijk wel de dikste motor zijn die Stellantis nog bouwt.
Hoe zit ‘t dan met het vermogen? Dat valt niet tegen, want Stellantis meldt dat deze zespitter de prestaties van de V8-motoren evenaart. Terwijl ze wel tot 15 procent minder brandstof verbruiken en CO2 uitstoten. De motor, die overigens is afgeleid van de bekende 2,0-liter viercilinder van het bedrijf en onder andere dienstdoet in de hier bekende Jeep Wrangler 4xe, levert minimaal 400 pk en ruim 610 Nm. Ook verschijnt er een ‘High Output’-variant die goed is voor meer dan 500 pk. Elk model dat deze motor krijgt, zal zijn eigen specificaties hebben.
Zes-in-lijn in Europa
De zescilinder is overigens nog niet dood in Europa. Uiteraard zijn er meerdere fabrikanten die momenteel een zes-in-lijn leveren, maar komen er waarschijnlijk ook nieuwe modellen met een vergelijkbare krachtbron naar ons continent. Mazda is namelijk van plan een achterwielaangedreven CX-60 naar Europa te halen met een zes-in-lijn. Ook de volgende 6 maakt naar verluidt gebruik van die aandrijflijn.