Stellantis: ‘Elektrische auto’s moeten goedkoper vóór brandstofverbod 2035’
De Europese Unie wil vanaf 2035 de verkoop van nieuwe benzineauto’s en diesels verbieden. Uwe Hochgeschurtz, topman van Stellantis in Europa, ziet echter een probleem. Ook over acht jaar zullen elektrische auto’s voor veel mensen nog te duur zijn.
“Europa moet ervoor zorgen dat in 2035 bijna iedereen een elektrische auto kan betalen”, zegt Hochgeschurtz stellig. Hij laat in het midden of dat moet via subsidies of andere stimuleringsmaatregelen. “Het verbod op nieuwe brandstofauto’s komt eraan, maar ik denk dat ook dan veel mensen geen volledig elektrische auto kunnen betalen.” Stellantis-CEO Carlos Tavares zei iets soortgelijks in juli.
Een boost voor de occasionmarkt
Natuurlijk is er in 2035 nog een uitgebreide tweedehandsmarkt waar consumenten terecht kunnen, maar in het ideale geval wil je zo min mogelijk Europeanen die richting op sturen, vindt Hochgeschurtz. Anders geef je de occasionmarkt een enorme boost en komt het met de klimaatdoelen van de EU niet goed.
Verbod op brandstofauto’s? In Italië willen ze het volk laten beslissen
Productiekosten elektrische auto’s
Hochgeschurtz: “Als je kijkt naar de productiekosten van een EV, dan zijn die gemiddeld 10.000 euro hoger dan die van een conventionele auto. We beginnen bij Stellantis steeds meer te profiteren van schaalvoordelen, dat drukt de kosten, maar aan de andere kant zien we juist dat de grondstoffen steeds duurder worden. En die laatste ontwikkeling zie ik zo snel niet verdwijnen.”
Compacte A-segmenters niet rendabel
Daarbij komt dat compacte elektrische auto’s in het A-segment niet rendabel zijn voor fabrikanten. Dat geldt al voor stadsauto’s zonder vorm van elektrificering. A-segmenters moeten aan dezelfde strenge veiligheidsregels voldoen als grotere modellen, maar de prijs moet laag blijven. “Dat is onmogelijk”, aldus Hochgeschurtz. Stellantis zal dan ook geen kleinere EV’s dan het B-segment uitbrengen.