Stellantis en Toyota geven vervolg aan succesvolle bestelautohuwelijk
De vrijage tussen de autoconcerns Stellantis en Toyota is meer dan een one-night-stand en smaakt naar meer. Er is een nieuwe liefdesbaby van de twee autogiganten onderweg.
De twee autobouwers werken voor een compacte en middelgrote bestelauto al samen. Er is dus ruimte voor een grote bestelauto en die gaat er dan ook komen. Daartoe hebben de twee onlangs besloten. De auto is specifiek voor de Europese markt bedoeld. Hij komt er met een verbrandingsmotor en met een elektrische aandrijflijn. De verantwoordelijkheid van de ontwikkeling ligt in handen van Stellantis, maar de kwaliteitscontrole doet Toyota. De bestelwagen zal in twee fabrieken van Stellantis worden gebouwd, te weten in Gliwice (Polen) en Atessa (Italië). In 2024 moeten de eerste exemplaren van de band rollen.
Nieuw segment voor Toyota
Bij Stellantis wordt een dergelijk model al geleverd. Onder de merknaam Peugeot staat de Boxer op de prijslijst, bij Citroën de Jumper, bij Fiat de Ducato en bij Opel de Movano. Voor Toyota is de grote bedrijfswagen volledig nieuw.
De samenwerking tussen Stellantis en Toyota op het gebied van bedrijfswagens startte in 2012. Als eerste model verscheen de middelgrote bedrijfswagen. Dat model staat bekend als onder andere Citroën Jumpy, Peugeot Expert en als Toyota ProAce. De bouw van het model heeft in Frankrijk plaats. Zeven jaar na de introductie van dat model brachten de twee een compacte bestelauto uit, geleverd als Toyota ProAce City, Peugeot Partner/Rifter, Opel Combo en Citroën Berlingo. Stellantis neemt ook voor deze modellen de bouw voor zijn rekening. De types zien in het Spaanse Vigo het levenslicht.
Volgt de pick-up?
“We zijn verheugd dat we deze succesvolle samenwerking kunnen verlengen door de introductie van een nieuwe grote bedrijfswagen. Het is een belangrijke toevoeging en vervolledigt ons aanbod van lichte bedrijfsvoertuigen voor de Europese klanten van Toyota. De nieuwe bedrijfswagen zal een belangrijke bijdrage leveren aan Toyota’s groeidoelstellingen voor zijn totale bestelwagenassortiment”, aldus Matt. Harrison, President en CEO van Toyota Motor Europe. Mochten de twee autoconcerns in nog een categorie bedrijfswagens willen samenwerken, Toyota ontwikkelt keer op keer de HiLux zelfstandig. Zo’n pickup hebben de bedrijfswagenmerken van Stellantis nu niet in het programma. Voor de kortstondig geleverde Fiat Fullback ging het Italiaanse label een samenwerking met Mitsubishi aan.