Stellantis ziet nog lang geen oplossing voor chiptekort
Volgens Stellantis-CEO Carlos Tavares is de auto-industrie nog lang niet af van het chiptekort. Het autoconcern ziet dit probleem nog zelfs ‘makkelijk tot in 2022’ voortduren.
Daarmee doet het bedrijf een wat hardere uitspraak ten opzichte van eerder dit jaar. Toen gaf Stellantis, verantwoordelijk voor merken als Peugeot, Alfa Romeo, Opel en Citroën, nog aan dat het chiptekort wel zal aanhouden, maar dat de situatie in de tweede helft van het jaar zou verbeteren. De financieel directeur van Stellantis, Richard Palmer, deed toen nog de voorzichtige voorspelling dat het probleem ‘mogelijk nog tot in 2022’ zou doorgaan.
Makkelijk tot in 2022
Nu doet de CEO van Stellantis, Carlos Tavares, dus wel een wat duidelijkere, maar vooral negatievere uitspraak. “De crisis met de halfgeleiders zal, voor zover ik kan zien, wat ik niet allemaal kan overzien, makkelijk tot in 2022 voortduren”, zo windt Tavares er geen doekjes om. “Ik zie niet genoeg tekenen dat de extra productie van de Aziatische leveranciers in de nabije toekomst naar het Westen zal komen.”
Stellantis prioriteert meer winstgevende auto’s
Het chiptekort treft autofabrikanten wereldwijd, maar ook de technologiewereld in zijn algemeen is hard geraakt. Chips zijn veelzijdig en worden zo dus in smartphones en gameconsoles gebruikt, maar dienen ook in auto’s voor systemen als navigatie. Waar Audi aangaf dat het een taskforce heeft opgericht om naar alternatieven te kijken, zoals het leveren van auto’s zonder de chips om die op een later moment weer toe te voegen, houdt Stellantis het voorlopig bij het prioriteren van de meer winstgevende auto’s, zoals meerdere concurrenten al hebben aangegeven ook te doen.
Door het aanhoudende chiptekort vechten meerdere autobedrijven al een grote orderachterstand. Audi was een van de eerste merken die meer inzicht gaf in de omvang. Zij hadden het over een orderachterstand van ‘vijf cijfers’ aan auto’s. Kortom, minstens 10.000 auto’s staan in de wacht bij het bedrijf uit Ingolstadt. Ook BMW liet al doorschemeren dat zij de productie van 10.000 auto’s niet kunnen afronden door het chiptekort, dat bijna al haar fabrieken treft.