Sterkste BMW 2-serie Active Tourer krijgt 326 pk
BMW presenteerde deze week de nieuwe 2-serie Active Tourer. Door de toevoeging van een PHEV-versie reikt het vermogen van de MPV tot 326 pk.
De 2-serie Active Tourer komt echter aanvankelijk enkel als milde hybride, reguliere benzine- en dieselversie op de markt. Instappen kan met de 218i, een driecilinder met 136 pk. Daarboven staan de twee milde hybrides, de 220i en 223i met respectievelijk 170 en 218 pk. Dieselen kan met de 150 pk sterke 218d. Al die varianten staan vanaf februari 2022 in de showroom.
Twee smaken
In de zomer voegt BMW daar twee aandrijflijnen aan toe. Het gaat om een plug-in hybride, die in twee smaken te bestellen is. Onderaan de ladder staat de 225e xDrive. Die koppelt een driecilinder aan een 100 kW sterke elektromotor, goed voor een systeemvermogen van 245 pk. De 220e xDrive heeft een 130 kW sterke elektromotor, goed voor een systeemvermogen van 326 pk.
Ze krijgen dus de toevoeging xDrive mee, en dat betekent dat de stekkerversies van de 2-serie Active Tourer vierwielaandrijving krijgen. Dat is te danken aan de elektromotor, want die neemt in alle versies plaats op de achteras en drijft dus enkel de achterwielen aan.
Batterij 2-serie Active Tourer
Het accupakket meet in zowel de 225e xDrive als de 230e xDrive 14,9 kWh. Daarmee is een elektrisch bereik van maximaal 80 kilometer nodig, volgens BMW. Laden kan met een maximaal vermogen van 7,4 kW, waardoor het ongeveer 2,5 uur duurt om de batterij weer volledig op te laden.
Mooie cijfers, al zijn er ook wat praktische pijnpunten voor deze stekkerversies. Waar de reguliere 2-serie Active Tourer 470 tot 1455 liter opslokt, nemen de twee PHEV-versies slechts 406 tot 1370 liter tot zich. Dat is uiteraard te danken aan het batterijpakket, dat onder de bagagevloer plaatsneemt. Ook de milde hybrides zijn daardoor wat krapper dan de versies zónder batterij: die meten 415 tot 1405 liter. Wie iets aan de haak wil slaan, kan in de PHEV-versie tot 1400 kilogram trekken. Het maximale trekgewicht voor de reguliere versies bedraagt 1500 kilogram.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?