Fietsenmaker maakt stijlvol alternatief voor nieuwe elektrische Mini’s
Vorige week kwam er elektrisch nieuws naar buiten vanuit Mini. Maar voor wie die futuristische auto’s niet stijlvol genoeg zijn, maakt het Britse Swind nu elektrische versies van de originele Mini Cooper.
Mini kondigde vorige week de komst van hun eerste volledig elektrische model aan: de Mini Cooper SE. Daarna kwam naar buiten dat het merk ook plannen heeft om de veel kleinere Rocketman op de markt te brengen. Maar voor wie zijn hart heeft liggen bij de originele Mini en toch elektrisch wil rijden, is er nu een Britse fietsenmaker die het originele karretje ombouwt tot een volledige EV. Swind maakt elektrische fietsen en de stap naar het bouwen van een originele Mini lijkt daarom niet zo groot.
Lichter
Aan de buitenkant zie je weinig van die grote verbouwing. Op de vloer van de wagen ligt een 24 kWh-batterij, die goed is voor een range van iets meer dan 200 km. Die batterij is ongeveer tweederde kleiner dan de in de aankomende Cooper SE (36,2 kWh), die het in totaal 232 km moet volhouden. Maar omdat deze ‘originele’ Mini het moet doen met een minder krachtige motor dan de nieuwe SE, duurt een sprint naar de 100 km/h maar 2 seconden langer. De topsnelheid van het wagentje is door Swind gelimiteerd op net iets onder de 130 km/h. Dat is gedaan omdat het originele chassis van de auto niet voor hogere snelheden is gebouwd.
De fietsenmaker heeft er alles aan gedaan om de karakteristieke rijeigenschappen van de originele auto zoveel mogelijk te behouden. Ten eerste ligt het zwaartepunt door de batterij een stuk lager. En hij is nog steeds zwaar op de neus, omdat 57% van het gewicht aan de voorkant ligt. En het autootje blijft 30 cm kleiner dan de Rocketman. Dus wie echt klein wil zijn, moet een belletje naar Swind plegen.
Interieur
Ook in het interieur blijft deze Mini Electric niet achter bij zijn toekomstige broertjes. Usb-poorten en verwarming in de ramen en vloer zijn standaard. Een navigatiesysteem, stuurbekrachtiging, airconditioning en een zonnedak zijn allemaal als opties bij te bestellen. Maar dat alles komt niet voor een lage prijs. Wie in zo’n stijlvolle elektrisch autootje wil rijden, betaalt minstens €88.000 aan de fietsenmaker. En dat is zo’n 2,5 keer duurder dan de Mini Cooper SE die volgend jaar verschijnt. Maar wie mooi wil zijn, moet – financiële – pijn lijden. Overigens bouwt Swind maar 100 exemplaren.
Bron: Green Car Reports
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland
-
5 budgettips voor het kiezen van je eerste auto