“Stop politie: u reed 170 kilometer per uur te hard”
Te hard rijden, iedereen weet dat het niet mag. Toch zijn er veel automobilisten die iets te hard rijden. Een bestuurder in Australië reed niet iéts te hard. Hij werd aangehouden met een overschrijding van 170 kilometer per uur.
Op de weg is een maximumsnelheid van 110 kilometer per uur toegestaan. De 22-jarige bestuurder reed 280 kilometer per uur. De hardrijder moet 20 december voor de rechter verschijnen.
170 kilometer per uur te hard
De auto die de politie stopte is een Volkswagen Golf R. Deze is in ieder geval niet meer standaard. De snelste Golf R haalt af fabriek een topsnelheid van 250 kilometer per uur – optioneel 270 kilometer per uur. Wellicht heeft de eigenaar wat geknoeid met software die de 2,0-liter viercilinder aanstuurt.
Standaard levert de Volkswagen Golf R 330 pk – en 333 pk in de speciale 20 Years-editie is. Het koppel ligt op 420 Nm en van 0 naar 100 kilometer per uur sprint het model ruim onder de 5 seconden.
Hybride-rijders opgelet, tank geen E10 als je veel elektrisch rijdt!
Om het vermogen op de weg te krijgen heeft een Volkswagen Golf R een Haldex-installatie met centrale koppeling die de helft van het motorvermogen naar de achteras kan sturen. Het differentieel heeft twee koppelingen waarmee het vermogen onder de twee achterwielen verdeeld wordt. Hierdoor kan je de VW net als een Ford Focus RS of Mercedes-AMG A45 op het gas door de bocht duwen alsof het een achterwielaandrijver is.
Volkswagen Golf R op Nürburgring Nordschleife
Hoewel dit wellicht niet helpt met meer dan 270 kilometer per uur rechtdoor rijden, laat Dries van den Elzen zien hoe dit de auto wel door de bocht helpt op de Nürburgring Nordschleife. De Golf is in Nederland verkrijgbaar vanaf 73.590 euro.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen-personeel moet loon inleveren na enorme winstdaling
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Waarom we de importeur smeken om een Volkswagen Golf GTI Clubsport
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Uw Garage: de Golf GTI-verzameling van René is compleet uit de hand gelopen
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Volkswagen Passat: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Na plotselinge stop subsidies wil Duitse overheid opeens weer EV-steun
-
‘Volkswagen ontslaat in Duitsland 10 procent van z’n personeel’
-
Dit kost de Volkswagen ID.3 GTX in Nederland
-
Rijtest Volkswagen Golf: opnieuw bijzonder goed
-
Elektrische stationwagon van Volkswagen is het Passat-alternatief