‘Strenge Europese uitstootregels gaan miljoenen banen kosten’
Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Daarom verzet de Europese auto-industrie zich opeens hard tegen de strengere Europese uitstooteisen die vanaf 2025 gaan gelden. De invoering ervan moet met twee jaar worden uitgesteld, anders komen er miljoenen banen in gevaar, zegt brancheorganisatie Acea.
De Europese autofabrikanten hebben het niet makkelijk. Ze hebben te maken met een tegenvallende vraag naar elektrische auto’s en ijzersterke concurrenten uit China, die – al dan niet geholpen door de Chinese overheid – hun modellen veel goedkoper kunnen aanbieden.
Gemiddelde uitstoot: 95 gram CO2
Daarbij komen de strenge Europese uitstootregels, die volgend jaar ingaan. Vanaf dan mogen nieuwe auto’s in Europa gemiddeld maar 95 gram CO2 per kilometer uitstoten. Halen fabrikanten die waarde niet, dan hangt ze een miljardenboete boven het hoofd.
Torenhoge Europese boetes
Want het ziet ernaar uit dat een aantal Europese merken, waaronder Volkswagen, niet aan de eisen zal kunnen voldoen, onder meer omdat de verkoop van nieuwe elektrische auto’s minder hard stijgt dan gehoopt.
Om boetes te voorkomen, kunnen fabrikanten ervoor kiezen om de productie van bepaalde modellen te schrappen of terug te schroeven. “Dat kost miljoenen banen en tast de concurrentiekracht van de EU aan”, aldus de Acea in een verklaring.
‘Stel strenge regels uit’
De Acea wil daarom dat de Europese Unie de invoering van de aangescherpte uitstootregels uitstelt van 2025 naar 2027. Eerder stuurden ook Renault-topman Luca de Meo en de Volkswagen Groep al aan op aanpassing van de regels.
Stellantis is tegen aanpassing
Stellantis – dat sinds 2022 geen lid meer is van de Acea – noemt het “surrealistisch” om nu nog de regels te veranderen. Bestuursvoorzitter Carlos Tavares zegt dat het nu “de tijd is om de strijd aan te gaan” en denkt dat Stellantis de doelstellingen met gemak gaat halen.