Strikt gelimiteerde BMW M4 CSL in Batmobile-tenue
BMW komt met een speciale M-uitmonstering waarvoor de Duitse autobouwer zich liet inspireren door de sensationele 3.0 CSL. BMW M GmbH-baas Frank van Meel licht een tipje van de sluier.
Van Meel is terug op zijn oude nest, nadat hij kortstondig voor een andere divisie binnen de BMW Group werkte. Hij is de topman van M GmbH. Onder zijn supervisie brengt de Motorsport-afdeling binnenkort een heel bijzondere sportcoupé. De auto gaat verder dan wat BMW momenteel in het M-programma heeft. Logisch, want M GmbH bestaat dit jaar 50 jaar en dat is reden voor een geweldig cadeau.
De Duitsers zullen een ode brengen aan de 3.0 CSL, waarmee de jubilerende afdeling ooit begon. Blijkbaar is Van Meel fan van dat legendarische model, want het is niet de eerste maal dat de topman teruggrijpt naar de iconische coupé. Onder zijn bewind verscheen al eerder een zogenaamde Hommage-model. Tot seriemodel kwam het toen niet. De fabrikant gaf aan dat de auto’s – er kwamen er meerdere – bedoeld waren om nieuwe designstijlen bij het publiek te testen. En nu? Ook nu is de moderne interpretatie van de 3.0 CSL geen seriemodel. Nee, hij komt er in een gelimiteerde oplage!
Dit bericht op Instagram bekijken
Bijzonder karakter
Vijftig jaar bestaat BMW M GmbH en voor elk jaar zou de autobouwer een exemplaar maken. Grotendeels met de hand, want de wagen krijgt een bijzonder karakter. In de basis is het een M4 CSL, zoals die onlangs in een oplage van 1000 units werd aangekondigd. Afwijkend is in ieder geval de grille, die kleiner wordt dan die op de M3 en M4. Dat blijkt uit de foto’s van een gecamoufleerd exemplaar dat de topman van M GmbH via Instagram deelt. Daarop valt ook al te zien dat de coupé een dakspoiler a la de 3.0 CSL Batmobile uit de jaren zeventig krijgt, net als een achterklep spoiler. De vleugel achterop valt tussen de opgetrokken achterschermen.
Naar verluidt doopt BMW de speciale editie 3.0 CSL. Een verwijzing naar de aanduiding M4 is er schijnbaar niet. De aandrijving wordt verzorgd een zescilindermotor. Voor deze gelegenheid haalt BMW meer vermogen uit het blok, zo wordt gezegd. De trekkracht gaat via een handgeschakelde transmissie – een automaat is niet beschikbaar – naar de achterste wielen. Of BMW nog een stapje verder gaat in gewichtsreductie ten opzichte van de onlangs aangekondigde M4 CSL, is nog niet bekend. De oorspronkelijke 3.0 CSL maakte destijds al van het lichtgewichtconcept gebruik, zoals de letter L in de naam aangeeft. Zo had dat model aluminium deuren en lichtgewicht achterruiten.
Eerste M-auto
Met die originele 3.0 CSL startte feitelijk BMW M GmbH. Hij heette weliswaar geen M, de motorsportafdeling bouwde de racewagen en maakte de auto toegankelijk voor de openbare weg. De eerste auto met een M-badge verscheen zo’n zes jaar na de oprichting van de divisie. Dat was de M1. Die sportcoupé vormde het startpunt voor de hedendaagse M-lijn met nazaten als de M2, M5 en binnenkort de XM.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar