Studiemodel Audi Grandsphere is levensvatbaar
Audi toont volgende week op de IAA-autoshow in München (voorheen Frankfurt) een studie van een toekomstige limousine met elektrische aandrijflijn. Deze Grandsphere gedoopte concept car komt naast de A8 in het programma. Hij staat gepland voor de tweede helft van dit decennium.
Met een lengte van maar liefst 5,35 meter is de limousine stukken langer dan de A8, maar zit hij op het niveau van de nog aan te kondigen Horch-editie van een extra lange Audi A8. De 2,00 meter brede en 1,39 meter hoge Grandsphere is in niets te vergelijken met het huidige topmodel. De toekomstige limousine is dan ook van een totaal ander kaliber. Audi tekende het model van binnen naar buiten. De uitgangspunten waren namelijk autonoom rijden en een elektrische aandrijflijn, waardoor de Audi een compleet nieuw interieurconcept kon bedenken.
Audi komt met elektrische stationwagon op basis van A6 E-tron
Wegklapbaar stuur en pedalen
De fabrikant omschrijft het als first class’ luxe van een privéjet. De piloot kan echter op de automatische piloot rijden. Audi geeft autonoom rijden op level 4 op. Het stuurwiel en de pedalen klappen in het studiemodel weg, net als de displays zodat de inzittenden meer ruimte én een vrije ruimte hebben. De stoelen kunnen draaien zodat de vier inzittenden vis-a-vis zitten en met elkaar makkelijk kunnen converseren. Om de gezellige sfeer in het studiemodel te duiden plaatst de ontwerpafdeling een kamerplant in het interieur.
Single Frame-grille
Audi zal elementen van de Grandsphere in toekomstige modellen introduceren, zoals de autonoomrijden-functionaliteit ook in de opvolger van de ópvolger van de A4 verschijnt. De op het studiemodel getoonde grille maakt eveneens zijn intrede op volgende modellen. De fabrikant geeft aan dat er in de Single Frame-grille meer functies worden ondergebracht en het paneel zelfs over enkele jaren de verlichting bevat.
Premium Platform Electric
Met de Grandsphere laat Audi zien waarin de fabrikant gelooft. Nu is de techniek van autonoom rijden en bijvoorbeeld een wegklapbaar stuurwiel nog niet voorhanden, maar aan de papieren specificaties van het handgebouwde model zonder definitieve aandrijflijn wordt op de ontwikkelingsafdeling keihard gewerkt. Het platform van de concept car is een houten frame met kleinmodel en folie als laklaag, maar de productieversie komt te staan op het Premium Platform Electric (PPE). De batterij bevindt zich in deze architectuur tussen de assen. Het betreft een accupakket met een capaciteit van 120 kWh, wat voldoende moet zijn voor een actieradius van 750 km. Op de assen monteert Audi een elektromotor, die tezamen een systeemvermogen leveren van 530 kW en 960 Nm. De aandrijflijn komt ook voor andere types beschikbaar, terwijl ook Porsche er gebruik van gaat maken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland
-
5 budgettips voor het kiezen van je eerste auto