Ook Subaru presenteert diens eerste en volledig elektrische SUV
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FSubaru-Solterra-2022-Foto-0-6-1600x1066-2.jpg)
Subaru presenteert vandaag de fonkelnieuwe Solterra. De elektrische SUV is in samenwerking met Toyota ontwikkeld. Die fabrikant onthulde twee weken geleden al hun versie van het model: de bZ4x.
Op het eerste gezicht lijken de auto’s identiek, maar wie op de details let kan toch een aantal designkenmerken vinden waarmee de Subaru zich onderscheidt van de elektro-Toyota.
De Subaru Solterra heeft een nét iets ander design
Zo heeft de grille een zwarte omlijsting en vind je onderaan de bumper ronde mistlampen. Daarnaast zijn de koplampen en achterlichtunits net iets anders vormgegeven. De buitenmaten zijn daarentegen identiek. De Subaru Solterra is 4,69 meter lang, 1,86 meter breed en 1,65 meter hoog.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FSubaru-Solterra-2022-FOTO-5-1600x1069-1.jpg)
Ook het interieur komt er overeen, al is er een belangrijk verschil. De bZ4X is gepresenteerd met een ‘yoke’, een stuur dat lijkt op een vliegtuigstuur. Deze optie is een experiment van Toyota en zal – mits het doorgaat – als eerste in China uitgeleverd worden. Vooralsnog blijft het bijzondere stuur bij Toyota en wordt de Subaru Solterra met een rond en ‘normaal’ stuur geleverd.
Geen verassingen in de aandrijflijn
Kijk je naar de elektrotechniek, dan ga je logischerwijs geen verschillen vinden ten opzichte van het bZ4X. Naast een voorwielaandrijver komt er ook een versie met vierwielaandrijving op de markt. De versie met enkel een motor op de vooras levert 204 pk en 265 Nm koppel. De nul-naar-honderd-sprint legt het model hiermee in 8,4 seconden af. De topsnelheid bedraagt 160 kilometer per uur.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FSubaru-Solterra-2022-Foto-0-7-1600x1066-1.jpg)
De tweede variant van de Subaru Solterra heeft twee elektromotoren die samen goed zijn voor 218 pk en 336 Nm koppel. Ook met deze aandrijflijn bedraagt de maximale snelheid 160 kilometer per uur, al sprint het model van 0 naar 100 kilometer per uur in 7,7 seconden.
Beide aandrijflijnen worden van elektriciteit voorzien door een 71,4 kWh accupakket. Naar verluidt kan hier meer dan 450 kilometer mee gereden worden op een volle lading. De voorwielaandrijver zal iets verder komen dan de versie met aandrijfkrachten op alle vier de wielen. Naast dat deze een extra motor heeft, is het topmodel met 2020 kilogram 90 kilogram zwaarder dan de instapper.
Toyota heeft een voorsprong
Toyota krijgt van Subaru een kleine voorsprong op de Europese markt. De bZ4X maakt zijn debuut al op 2 december van dit jaar. De Subaru Solterra komt in de eerste helft van volgend jaar naar Europa.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FSubaru-Solterra-2022-Foto-0-3-1600x1066-1.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
De nieuwe Subaru Forester is veel te koppig voor succes
-
Koopwijzer: Subaru Forester – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Deze vijf klassiekers worden wegenbelastingvrij in 2025
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven