Daar is hij: de moderne en peperdure Subaru Impreza 22B
Het is een van de legendarischte rallyauto’s ooit: de Subaru Impreza WRC. Vijfentwintig jaar later komt Prodrive met een geweldige restomod.
Dat Prodrive met dit voertuig kwam, was al even duidelijk. De Britten, ook verantwoordelijk voor de Subaru Impreza die 25 jaar geleden op het WRC-toneel verscheen, lieten de afgelopen weken al meerdere teasers van het model zien. Dit weekend maakt de Prodrive P25, zoals het model heet, z’n debuut op Goodwood Festival of Speed. Nu trekt het bedrijf alvast het digitale doek van de legende.
25 exemplaren van de Subaru Impreza
Prodrive gaat 25 exemplaren van deze P25 bouwen, die allemaal een origineel chassis van een Impreza WRX gebruiken. Het model is echter lichter, sterker en dynamischer dan de auto waarop-ie is gebaseerd.
Zo gebruikt Prodrive lichtgewicht composiet voor vrijwel de gehele koets. Dat geldt ook voor de optionele racekuipen, maar ook de deuren zijn van het materiaal vervaardigd. Al met al komt het gewicht van deze Impreza uit op minder dan 1200 kg, aldus Prodrive.
Moderne boxermotor
Voorin ligt een moderne 2,5-liter boxermotor van Subaru Impreza, maar die is door Prodrive onderhanden genomen. Denk aan nieuwe zuigers, aangepaste kleppen, een turbo van Garrett en een uitlaatsysteem van Akrapovic. Daardoor komt het vermogen uit op ruim 400 pk en 600 Nm. Da’s flink meer dan de 280 pk die Subaru destijds uit de 2,2-liter boxermotor wist te persen.
Aan die motor koppelt Prodrive een sequentiële zesbak, die in staat is om in 80 milliseconden van verzet te verwisselen. Al het vermogen wordt naar alle vier de wielen gestuurd. De P25 heeft een tussenbak, alsmede een differentieel op de voor- en achteras. Ook heeft deze Subaru Impreza launch control, waardoor de moderne rallylegende in minder dan 3,5 seconden naar 100 km/h weet te sprinten.
Handrembocht met de Subaru Impreza
Het onderstel van de Subaru Impreza is eveneens onder handen genomen. De McPhersons zijn gebleven, maar het camber en de wielgeometrie kunnen aangepast worden voor een ander rijkarakter. Dat geldt ook voor de dempers van Bilstein. Achter het 19-inch lichtmetaal monteert Prodrive geventileerde schijven van AP Racing, terwijl de Potenza’s van Bridgestone contact houden met het asfalt. Fraai is ook de toevoeging van een hydraulische handrem. Trek je die aan, dan wordt het middendifferentieel uitgeschakeld zodat de achterwielen niet meer worden aangedreven en je dus handrembochten kunt uitvoeren. Ook is er nog altijd een elektronische handrem aanwezig.
Het interieur zien we nog niet, maar Prodrive laat weten dat het ‘t originele interieur van de auto is nagebootst en is voorzien van leer, alcantara en carbon. De Britten leveren de Subaru Impreza met een achterbank. Deze tweede zitrij kan je ook verwijderen. Zo kun je bijvoorbeeld een extra rolkooi laten bevestigen.
Prijs Prodrive P25
Dit weekend zal de Prodrive P25 de befaamde heuvelklim op Goodwood uitvoeren. Daarna gaan de 25 auto’s in productie. De eerste exemplaren staan naar verwachting eind dit jaar bij de klant. Die hebben dan al 460.000 pond (ruim 530.000 euro) uitgegeven aan deze moderne Subaru Impreza. Exclusief belastingen…
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce