Subaru komt gelukkig weer met een rally-icoon
Goed nieuws voor fans van Subaru: het merk komt in 2022 met een nieuwe WRX. Mysterieus is-ie wel, want ze laten er nog maar weinig over doorschemeren.
Oké, veel van het ‘nieuwe rally-icoon’, zoals Subaru de nieuwe WRX bestempelt, zien we nog niet. De Japanners geven ook nog geen extra info over de auto. Wel zien we door de enkele zonnestralen die op de auto schitteren hier en daar wat lijnen die al een idee geven van wat we kunnen verwachten.
Bekende luchthapper
Daarbij valt allereerst natuurlijk de bekende luchthapper op de motorkap op, zoals we die ook kennen van de huidige en uitgaande WRX STi. Het lijnenspel komt ook deels overeen met het uitgaande model, maar het is nog onbekend welke basis Subaru voor deze WRX neemt. Op de achterzijde zien we géén enorme vleugel, maar die zal naar alle waarschijnlijkheid wel weer gewoon leverbaar zijn.
Subaru belooft later dit jaar de auto volledig uit de doeken te doen, gezien de kreet ‘de nieuwe WRX zal er zó snel zijn, het zal je adem benemen’. Bovendien geven de Japanners wel alvast mee dat de auto ‘krachtig, wendbaar en volledig opnieuw ontworpen’ is. Kortom, de verwachtingen zijn hooggespannen.
Subaru Impreza
Zeker als het de WRX-naam eer aan wil doen. Deze WRX is geïnspireerd door de zeer bekende Impreza, die bij jong en oud nog in het geheugen gegrift zal staan. Met rallylegendes als Colin McRae en later Petter Solberg achter het stuur van de iconische blauw-gele bolide met gouden wielen veroverde Subaru de harten van rallyfans wereldwijd. Niet alleen dat: Subaru was ook een zeer succesvolle speler in de rallywereld. Enkele stijlelementen van die Impreza 555 en Impreza WRC zijn terug te vinden in de straatlegale WRX STi, die het merk enkele jaren geleden nog van een facelift voorzag.
Genoeg vermogen
Nu keert de WRX-naam dus terug en Subaru schept daar hoge verwachtingen mee. Waarschijnlijk zal de nieuwe WRX vergelijkbaar zijn met de WRX STi, de vierwielaangedreven sedan. Mocht het onder de motorkap ook vergelijkbaar zijn – en misschien wel ietsje beter – dan wacht een auto om van te smullen.
De 4,6 meter lange uitgaande WRX STi werd namelijk geleverd met een 2,5-liter viercilinder boxermotor, goed voor 300 pk en 407 Nm. Toch waren er op de wereld ook nog krachtigere versies. Subaru bouwde even geleden namelijk ook nog een TC 380-variant met, jawel, 380 pk. Daarom is de verwachting dat de nieuwe WRX de grens van 400 pk wel doorbreekt,
Komt de nieuwe Subaru WRX naar Europa?
Of deze Subaru wel zijn weg naar Europa weet te vinden, is misschien wel de grootste vraag. Het merk besloot eerder om de nieuwe BRZ niet meer naar het Europese continent te verschepen. Reden daarvoor waren de verkoopaantallen die zeer laag waren terwijl de kosten voor de typegoedkeuring in Europa juist hoog waren. Bovendien heeft de auto door zijn aandrijflijn een negatieve invloed op de gemiddelde CO2-waarde van het Japanse merk. Reden dus voor de Europese importeurs om te bedanken voor de coupé.
Toch lijkt het bedrijf al subtiel te zeggen dat ook deze WRX niet zomaar naar Europa zal komen. De autofabrikant heeft dit nieuwsbericht rondom de WRX namelijk niet op de Europese website gedeeld, enkel op haar wereldwijde kanalen. Voor een definitief antwoord zullen we waarschijnlijk nog tot 2022 geduld moeten hebben.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subaru maakt Solterra veel goedkoper
-
Subaru maakt 3 uur lange ASMR-video van boxermotor, dit is waarom
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?