Subaru vervangt diesel door hybridetechniek
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F19_ctkh_feature_02.jpg)
Na ruim 10 jaar en een productie-aantal van zo’n 360.000 blokken stopt Subaru met de dieselmotor. De Japanse autobouwer richt zijn pijlen op hybridetechniek, die op de bekende boxer-benzinemotor wordt toegepast.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F19_ctkh_feature_02.jpg)
Subaru stelt de krachtbron begin maart op de Autosalon van Genève voor de eerste maal op Europees grondgebied voor. Het gaat om de zogeheten e-boxer. De autobouwer laat zich nog niet uit over het blok, maar op de Japanse markt levert de autobouwer al een XV e-boxer. De aandrijflijn is gebaseerd op de 2,0 liter benzinemotor, waarbij in de automatische transmissie een elektromotor is ondergebracht. De elektro-unit levert een additionele 13 pk, terwijl de benzinemotor 145 pk sterk is. Of de e-boxer in de Japanse en Europese versie gelijk zal zijn, wordt begin maart duidelijk wanneer Subaru het doek van de hybride-auto trekt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fe-boxer_0040glk_2.png)
Diesel
De Japanners communiceren overigens nog niet in welke modellen de e-boxer komt te hangen, maar de nog jonge XV is een logische keuze. Of de fabrikant de bestaande 2.0-viercilinder vervangt door de e-boxer is niet bekend. De komst van de geëlektrificeerde benzinemotor valt samen met het afscheid van de zelfontbrander. Zoals Autovisie al eerder schreef heeft de fabrikant de investeringen in de dieselmotor stopgezet. In Nederland is de krachtbron al uit het programma genomen. In een aantal landen is het blok nog beschikbaar. De vraag naar diesels daalt echter enorm. De klanten stappen over op een benzine-auto.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had