Subaru zwaait dieselmotor uit
Het Nederlandse leveringsprogramma van Subaru kent geen dieselversies meer. De Japanse autobouwer zegt dat er in ons land onvoldoende vraag naar de oliegestookte versies is en heeft zodoende de zelfontbrander van de prijslijst gehaald. Het afscheid van het blok is echter lokaal.
De dieselmotor verdwijnt niet van de Europese markt. In enkele andere landen is de zelfontbrander nog steeds leverbaar. De Japanners geven aan dat er continu wordt gekeken naar de marktvraag, waarop vervolgens het aanbod wordt afgestemd. In landen waar nog steeds voldoende vraag is naar de dieselauto levert Subaru onveranderd de oliegestookte modellen.
Boxermotor
Subaru heeft sinds tien jaar een eigen dieselmotor. De Japanners ontwikkelden een blok volgens Subaru’s vaste lay-out, een boxermotor. De krachtbron kende een cilinderinhoud van 2,0 liter en werd voorzien van direct inspuiting en een turbo. De 150 pk sterke viercilinder debuteerde in de Legacy en Outback en werd vervolgens kregen andere types de badge ´Boxer Diesel´ achterop.
Ontwikkeling
Eerder liet een medewerker van Subaru weten dat het bedrijf de dieselmotor niet verder ontwikkeld, maar dat wordt door de woordvoerder van de onderneming tegengesproken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace