Het Nederlandse leveringsprogramma van Subaru kent geen dieselversies meer. De Japanse autobouwer zegt dat er in ons land onvoldoende vraag naar de oliegestookte versies is en heeft zodoende de zelfontbrander van de prijslijst gehaald. Het afscheid van het blok is echter lokaal.

 

De dieselmotor verdwijnt niet van de Europese markt. In enkele andere landen is de zelfontbrander nog steeds leverbaar. De Japanners geven aan dat er continu wordt gekeken naar de marktvraag, waarop vervolgens het aanbod wordt afgestemd. In landen waar nog steeds voldoende vraag is naar de dieselauto levert Subaru onveranderd de oliegestookte modellen.

Subaru ImprezaSubaru Impreza


Boxermotor

Subaru heeft sinds tien jaar een eigen dieselmotor. De Japanners ontwikkelden een blok volgens Subaru’s vaste lay-out, een boxermotor. De krachtbron kende een cilinderinhoud van 2,0 liter en werd voorzien van direct inspuiting en een turbo. De 150 pk sterke viercilinder debuteerde in de Legacy en Outback en werd vervolgens kregen andere types de badge ´Boxer Diesel´ achterop.

Subaru XVSubaru XV


 

Ontwikkeling

Eerder liet een medewerker van Subaru weten dat het bedrijf de dieselmotor niet verder ontwikkeld, maar dat wordt door de woordvoerder van de onderneming tegengesproken.