America first: Snelle Subaru’s voor de VS
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F06%2F18MY_BRZ_tS_.jpg)
De Amerikaanse tak van Subaru heeft vandaag gelimiteerde versies van de BRZ en WRX STI aangekondigd. De nadruk ligt op gewichtsreductie en verbeterde rijeigenschappen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F06%2F18MY_STI_RA_.jpg)
De WRX STI Type RA, met de letters van ‘Record Attempt’, valt direct op door de enorme koolstofvezel achtervleugel. Ook het dakpaneel is van het kostbare materiaal vervaardigd. Door gesmeed lichtmetaal te monteren en het reservewiel te verwijderen werd nog meer gewicht bespaart. Andere uiterlijke kenmerken zijn de gewijzigde voorbumper en de rode bies onder de grille.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F06%2F18MY_STI_RA-Wing.jpg)
Aanpassingen
Dankzij een nieuwe luchtinlaat en een gewijzigd uitlaatsysteem schopt de 2.5 boxermotor het nu tot 310 pk. Aanpassingen aan motormanagementsysteem en sterkere zuigers dragen ook een steentje bij. De versnellingspook is vervangen voor een verkort exemplaar. Het onderstel van de WRX STI ging eveneens op de schop. Zo werden er andere veerpoten voor gemonteerd en werd de wielophanging rondom van Bilstein dempers voorzien. Een verbeterd remsysteem van Brembo en aanpassingen aan Subaru’s stabiliteitsprogramma moeten het geweld in toom houden. Er komen 500 exemplaren beschikbaar.
Tuned by STI
De aanpassingen aan de BRZ tS, eveneens gelimiteerd tot 500 stuks, zijn minder extreem. Subaru beloofd dat de auto een stuk stijver is dan voorheen. Daarnaast is de vering en demping aangepakt. Lichtgewicht 18-inch wielen, een dergelijke maat was nog niet leverbaar, en Michelin Pilot Sport rubber moeten het rijplezier verder vergroten. De tS krijgt dezelfde enorme achterspoiler mee als de WRX STI Type RA. Tot slot zijn er andere side skirts gemonteerd.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F06%2F18MY_BRZ_tS-Wheel.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had