Subsidie op elektrische auto: 8 dingen die je moet weten
Er is lang over gesproken, maar de subsidie op elektrische auto’s (of zoals wij ze vaak noemen: EV’s) is een feit. Als Nederlandse consument krijg je € 4.000,- of € 2.000,- subsidie op de aanschaf van een EV. Er zijn nog wel wat onduidelijkheden over de spelregels, daarom zetten we ze allemaal op een rij.
Officieel 1 juli, maar al eerder mogelijk
Er is nogal wat onduidelijkheid over wanneer de regeling nu precies van kracht is geworden. Officieel gaat de subsidie op elektrische auto’s pas op 1 juli 2020 in, maar iedereen die op of na 4 juni 2020 een EV heeft gekocht, kan deze alsnog met terugwerkende kracht aanvragen. Dit komt omdat de regeling op die datum in de staatscourant is gepubliceerd. De regeling geldt niet alleen in 2020, maar ook in 2021.
Nieuw en tweedehands
Wie een nieuwe auto koopt, krijgt € 4.000,- van de staat. Voor de koop van een tweedehands elektrische auto krijgt de consument € 2.000,- terug. De regeling geldt ook voor private lease, maar daarover later meer.
Niet voor particuliere verkoop
Een leuke auto op Marktplaats, Speurders of Facebook gezien? Check goed of deze door een officiële dealer wordt aangeboden. Alleen tweedehands elektrische auto’s die via de vakhandel worden gekocht komen in aanmerking voor subsidie. Dat wil zeggen, dealers met RDW-erkenning. Aangesloten zijn bij BOVAG hoeft niet.
Maximumprijs elektrische auto
Een lekker luxe Polestar 2 met subsidie van moedertje staat? Dat zit er niet in. De regeling is namelijk beperkt tot auto’s met een cataloguswaarde van minimaal € 12.000,- en maximaal € 45.000. Bij tweedehands EV’s geldt ook de nieuwprijs, dus een wat oudere Tesla zal al snel buiten de boot vallen.
Actieradius minimaal 120km
Had je het idee om een LEV (licht elektrisch voertuig) zoals een Carver of Birò van ongeveer € 13.000,- te kopen met een forse subsidie? Helaas, die vlieger gaat niet op. Er is namelijk ook een harde eis aan de actieradius van een elektrische auto. Die moet minimaal 120km zijn en dat hebben de LEV’s niet. Vrijwel alle andere elektrische auto’s echter wel. Het moet ook een volledig elektrisch model zijn, dus geen plug-in hybride.
Subsidie is geen korting
In de marketing van diverse automerken en bedrijven viel ons al op dat de woorden korting en subsidie nogal eens losjes gebruikt worden. Biedt een dealer je € 4.000,- of € 2.000,- korting op een voertuig? Vraag dan goed of dit ook echt een korting is, of dat de subsidie al mee is gerekend in de prijs.
Ook bij private lease
Een elektrische auto met private lease? Ook dan kun je subsidie aanvragen. Je moet wel een contract voor minimaal vier jaar aangaan en leasen bij een bedrijf dat het Private Lease keurmerk voert. Een lijst van bedrijven is hier te vinden. Ook bij private lease geldt dat zowel een nieuwe auto als occasion in aanmerking komt. Het loont om de leasemaatschappijen te vergelijken en verschillende offertes aan te vragen.
Zelf aanvragen of via dealer
Je moet de subsidie binnen 60 dagen na aankoop van een in aanmerking komende auto aanvragen. Het is ook mogelijk om een dealer dit voor je te laten regelen. In zo’n geval moet je via een formulier genaamd ‘Machtiging intermediair subsidies’ toestemming geven. Liever zelf regelen? Met onderstaande links kom je meteen op de juiste pagina.
- Subsidie koop nieuwe elektrische personenauto
- Subsidie koop gebruikte elektrische personenauto
- Subsidie lease nieuwe elektrische personenauto
- Subsidie lease gebruikte elektrische personenauto