Dat was ‘m alweer: subsidiepot voor nieuwe EV’s is leeg
2021 is nog niet eens vijf dagen oud, of de subsidiepot voor elektrische auto’s is alweer leeg. Dat blijkt uit cijfers die de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland vandaag deelt.
De elektrische auto is momenteel nog duur en daardoor voor veel particuliere kopers nog onbereikbaar. Om niet alleen de zakelijke markt te laten profiteren van een splinternieuwe EV en een laag bijtellingstarief, besloot de Nederlandse overheid de particulier vorig jaar tegemoet te komen. Het vulde een subsidiepot met 10 miljoen euro, bedoeld voor kopers van elektrische voertuigen.
Snel leeg
Wie een elektrische auto zou kopen, kwam in aanmerking voor een subsidie van 4000 euro. Mits de auto die je kocht aan de voorwaarden voldeed, natuurlijk. We weten allemaal nog hoe dat ging: het potje was na een paar dagen al helemaal leeg. Zij die daarna nog een nieuwe EV kochten, werden doorgeschoven op de subsidielijst voor 2021. Dat liep in 2020 al de spuigaten uit, waardoor de overheid die regeling stopzette. Zij die een nieuwe EV wilden kopen, kwamen pas weer vanaf 1 januari 2021 in aanmerking voor een subsidie.
Maar daar zat al snel een flinke ‘maar’ aan, want het totale subsidiebedrag voor 2021 bedroeg een schamele 1.108.000 euro. Voldoende voor 277 auto’s, dus.
Loting
Gisteren was dat plafond al bereikt. Er waren namelijk al meer dan 277 aanvragen voor een subsidie gedaan. Om hoeveel aanvragen het gaat, is niet duidelijk. Wel laat de RvO weten dat het door middel van een loting gaat bepalen wat de rangschikking van alle volledig ingediende aanvragen gaat zijn. Die loting vindt ergens in de komende dertien weken plaats, zo laat het weten.
Het betekent dus dat alle subsidieplekjes voor 2021 al zijn vergeven. Toch stimuleert de RvO kopers van nieuwe elektrische auto’s een aanvraag in te dienen. Het is immers mogelijk dat andere reeds ingediende aanvragen toch nog worden afgewezen. In dat geval komen er nog plekken vrij voor andere consumenten, maar gezien de enorme populariteit van de subsidiepot lijkt die kans ons redelijk klein. De RvO houdt nieuwe aanvragen in elk geval 26 weken vast na de datum van indiening. Bovendien is het nog niet duidelijk of de subsidiepot dit jaar opnieuw wordt gevuld.
Tweedehands elektrische auto
Kopers van tweedehands elektrische auto’s komen nog wél volop in aanmerking voor een subsidie. Zij die een gebruikte EV via een erkend autobedrijf kopen, krijgen 2000 euro terug. In de pot voor 2021 zat een bedrag van 13,5 miljoen euro, waar op dit moment nog 13.392.000 euro van over is. Wel zit er een aantal eisen aan de subsidie voor een tweedehands EV. Zo moet het een 100% elektrische auto zijn, met een minimaal bereik (op papier) van 120 kilometer. De oorspronkelijke nieuwprijs mag niet lager dan 12.000 of hoger dan 45.000 euro zijn. Een gebruikte Tesla Model S of Y kopen, zit er dus niet in.