Supercar met 16 cilinders hebben? Zo dichtbij als dit kom je nooit
De Bugatti Veyron en Chiron worden aangedreven door een W16 met vier turbo’s, maar zijn niet de enige supercars met zestien cilinders. In de jaren negentig was er de mythische Cizeta Moroder V16T. Van de oversized Lamborghini Diablo is maar een handjevol exemplaren gebouwd, dus is de kans klein dat je er ooit een zult kunnen kopen. Tot nu …
Disclaimer: dit is een echte Cizeta Moroder V16T, maar niet eentje die werkt. Dit is namelijk het oorspronkelijke stijlmodel. Een lege huls mét een half interieur. De modelauto op schaal 1:1 wordt geveild op de website Car & Classic. Op het moment van schrijven is er 7000 euro geboden. Maar dat bedrag zal in de komende vijf dagen nog wel omhoog gaan.
Cizeta Moroder V16T: supercar met wonderlijke geschiedenis
De Cizeta Moroder V16T is een wonderlijke auto, met name ook vanwege zijn voorgeschiedenis. Hij komt namelijk voort uit een samenwerking tussen Lamborghini-ingenieur Claudio Zampolli en muziekproducent Giorgio Moroder. Bovendien is de V16T de eerste en enige auto ooit met een overdwars geplaatste V16. Zijn ontwerp komt uit de pennenkoker van Marcello Gandini, die daarvoor een oud Lamborghini Diablo-design recyclede.
Giorgio Moroder, die werkte met onder meer Donna Summer en Blondie, trok zich al snel terug uit het V16T-project. De eerste productieauto’s werden dan ook simpelweg Cizeta V16T genoemd. Het model dat nu te koop is, is echter een preproductieprototype, waar nog in hele grote letters de naam van de muziekproducer op staat.
Uniek stijlmodel uit composietmateriaal en hout
De eigenaar van deze Cizeta heeft hem rechtstreeks van Claudio Zampolli gekocht. Het stijlmodel is opgetrokken uit composietmateriaal, dat over een houten frame is gelegd. De wielen kunnen vrij rollen, maar sturen kun je vergeten. Zoals je op de foto’s kunt zien, is het interieur slechts half af. Een instrumentencluster is er niet en naar een stuur en versnellingspook zoek je ook tevergeefs.
Het model is niet gerestaureerd en heeft lang opgeslagen gestaan. Er is wat vochtschade in het interieur en ook zitten er scheurtjes in het kunststof plaatwerk. Maar goed, deze ‘supercar’ is wel een belangrijk stuk autogeschiedenis. Het originele verkoopcontract tussen Zampolli en de huidige eigenaar zit erbij en ook een verzameling boeken, tijdschriften en folders waarin foto’s van dit model staan afgedrukt.