Gaat Suzuki voor de eerste échte vliegende auto zorgen?
Suzuki gaat een samenwerking aan met SkyDrive met als doel vliegende auto’s te realiseren. SkyDrive is al bezig met het ontwikkelen van een volledig elektrisch, vliegend apparaat.
In 2025 wil SkyDrive zijn vliegende bolides al in de praktijk testen op de wereldexpositie in de Japanse stad Osaka. Zij willen daar met hun vliegmachines als luchttaxi fungeren.
Samenwerking
We verwachten allemaal dat er een keer een vliegende auto gaat komen. We zien ze in allerlei futuristische films voorbijkomen en als we die moeten geloven zou de vliegende auto zijn intrede al lang gemaakt moeten hebben. Maar nee, we rijden nog steeds allemaal ouderwets op de weg. Daar zou in de nabije toekomst best wel eens verandering in kunnen komen. Menig bedrijf heeft een poging gewaagt of doet er momenteel één om dit gat in de markt op te vullen. Denk onder andere aan het bedrijf Terrafugia, maar ook aan PAL-V met de Liberty. Veel pogingen, maar tot nu toe weinig succes. Er is op dit moment namelijk nog steeds geen vliegende auto in zicht die rijp is voor massaproductie. Suzuki en SkyDrive bundelen nu hun krachten voor wat extra wind in de zeilen op weg naar de eerste échte vliegende auto. Daarmee bedoelen we uiteraard de eerste vliegende auto die op grote schaal geproduceerd kan worden.
De twee bedrijven slaan op verschillende gebieden de handen ineen. Van de zakenkant tot de ‘research and development’. Ook gaan ze samen de mogelijkheden bekijken omtrent de massaproductie en het fabriceren van de voertuigen. Ook het milieu mag niet vergeten worden in deze tijd. Daarom gaan ze extra hun best doen om het bereiken van CO2-neutraliteit te stimuleren.
SkyDrive
SkyDrive is een relatief jong bedrijf dat in 2018 opgericht werd. Het bedrijf zou zich gaan richten op het ontwikkelen van CO2-neutrale, vliegende voertuigen. Momenteel hebben ze twee producten in het gamma. De Skylift ‘cargo drone’ heeft als functie om een ‘payload’ te vervoeren naar moeilijk te bereiken locaties. Hier is geen piloot voor nodig, het proces is compleet geautomatiseerd. De drone kan 30 kilo tillen en hoeft niet te landen om de vracht te af te leveren. Hiervoor gebruikt het apparaat een hijsmechanisme dat objecten tot 30 meter kan laten zakken.
Het SD-03 prototype heeft er al bemande test opzitten. In 2020 ging het voertuig, met piloot, de lucht in. Het is nog niet echt een auto te noemen aangezien het gevaarte meer weg heeft van een drone op ski’s. Toch is het al een mooi inkijkje in wat we wellicht kunnen verwachten uit de samenwerking tussen de twee Japanse bedrijven. Zo komen we toch weer een stapje dichterbij om met z’n alle het luchtruim onveilig te maken.