Suzuki Swace is een Toyota Corolla met S-embleem
Voor de tweede maal in korte tijd krijgt Suzuki een model van aandeelhouder Toyota in de schoot geworpen. Nadat eerst de RAV4 als Across het Suzuki-programma werd voorgesteld, is het nu de beurt aan de Corolla. De Japanse autobouwer krijgt van zijn landgenoot de stationwagonvariant. De naam van de Suzuki Corolla? Swace.
Ongekend lief van Toyota dat het de vele malen kleinere autobouwer Suzuki, waarin het enkele aandelen heeft, met het uitbreiden van het programma helpt. Het bespaart ‘Suus’ ongekend veel ontwikkelingsgeld, vooral in het geval van de Swace waarvoor de vraag louter in Europa ligt, en dan ook nog eens in een beperkt aantal landen.
Had Suzuki de auto zelf moeten ontwikkelen, dan zou dat een financieel fiasco worden, want de investering en de verkoopcijfers zijn niet in verhouding. De constructie om een kant-en-klaar model vanuit Toyota aan Suzuki te leveren, brengt beperkte financiële risico’s met zich mee. Voor Toyota is de bouw van de Swace een stukje overcapaciteit. En of Toyota er nu een T-badge of een S-wapen opplakt, is om het even.
Amerikaanse markt
Met de Swace stapt het merk in een segment waarin het lange tijd niet meer actief is: dat van de middenklassers. Er was ooit een Kizashi, maar die in eigen beheer ontwikkelde sedan was vrij prijzig door zijn hoge CO2-uitstoot van de op de Amerikaanse markt gerichte aandrijflijn. De Swace is een ander verhaal. Dat model kent een gunstigere CO2-uitstoot dan de Kizashi van tien jaar geleden.
Voetsporen Kizashi
De Swace moet Suzuki zelfs helpen om de grenswaarde van 95 g/km voor het complete wagenpark te bereiken. Vandaar ook de toevoeging van de Across met zijn stekkerhybride-aandrijflijn. De Swace stoot dankzij de hybride-aandrijflijn gemiddeld 103 g/km uit. Er komt slechts één motorisering beschikbaar. De unit is een bekende, want identiek aan die in de Toyota Corolla. Hij heeft een viercilinder benzinemotor met 98 pk, die gekoppeld is aan een elektromotor van 53 kW. Het systeemvermogen bedraagt 122 pk. Volgens fabrieksopgave consumeert de stationwagon met standaard aanwezige cvt-automaat (handbak is niet leverbaar) 4,5 liter op 100 kilometer.
Afwijkend front
Suzuki giet louter een eigen sausje over voor- en achterzijde van de Swace. De complete bumper is opnieuw van de tekentafel gekomen, wat ook geldt voor de achterklep. Zo verbloemt Suzuki de Toyota-roots, al is dat en profil onmogelijk. Van opzij bekeken is de Swace identiek aan de Corolla Touring Sports. Ook de beschikbare carrosseriekleuren komen overeen.
Apple CarPlay en Android Auto
Het leveringsprogramma van de Suzuki Swace is nog niet bekend. De importeur geeft aan dat de stationwagon met zijn 596 tot 1606 liter grote bagageruimte standaard over 16-inch lichtmetalen wielen, een adaptieve cruise control, Pre-Collision System (PCS), parkeerassistentie, dodehoeksensoren, verkeersbordherkenning, lane assist, LED-verlichting, grootlichtassistent, airconditioning en een 8-inch touchscreen met Bluetooth, Apple CarPlay en Android Auto beschikt. Naast een standaarduitvoering verschijnt ook een luxere Style-versie.
Prijs Suzuki Swace
De Corolla van Suzuki rijdt begin 2021 de Nederlandse showrooms binnen. De prijzen worden tegen die tijd bekendgemaakt. Een Swace kost bij Toyota minder dan dertig mille.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland
-
5 budgettips voor het kiezen van je eerste auto