Taxi’s: Een lucratieve business voor autofabrikanten
In de metropolen op deze aardbol zijn taxi’s niet weg te denken uit het straatbeeld. Wereldwijd rijden er miljoenen rond. Dat maakt van de taximarkt voor sommige fabrikanten een belangrijk segment. Iets wat de afgelopen jaren heeft geresulteerd in diverse taximodellen.
Toyota JPN
Meest recente voorbeeld is deze Toyota JPN Taxi die tijdens de Tokyo Motor Show zijn debuut beleeft. Het is duidelijk waardoor de ontwerpers van de Japanse taxi zich hebben laten inspireren. De op de London Cab lijkende Toyota zagen we twee jaar geleden al in conceptoutfit, maar nu is hij er in productievorm. Toyota doet niet bescheiden over de JPN Taxi. Volgens het merk zal de auto “het landschap van de Japanse stad veranderen”.
“De JPN Taxi zal het landschap van de Japanse stad veranderen”
De JPN Taxi moet in 2018 op de taximarkt verschijnen. De auto is een hybride (hoe kan het ook anders bij Toyota), waarvan de brandstofmotor loopt op LPG. Hij is ontworpen met het oog op zo veel mogelijk binnenruimte, een lange levensduur en een zo groot mogelijke wendbaarheid. Momenteel is het merendeel van de taxi’s in Japan een Toyota Comfort (een Crown-achtige sedan, maar dan zonder de luxe) of een vergelijkbare vierdeurs van Nissan. Sommige taxibedrijven gebruiken de Toyota Prius.
Nissan NV200 New York Taxi
In New York rijden in totaal zo’n 13.000 taxi’s rond en dat was voor Nissan reden genoeg om op basis van de NV200 een speciale taxi voor New York te ontwerpen. De NV200 in New York-edition is het resultaat. Hij heeft een 2,0 liter viercilinder benzinemotor. Geen slurpende V8 dus. Verdere eigenschappen als een panoramadak en veel bagageruimte maken van de NV200 de ideale auto voor het verkeer van New York, vindt Nissan.
“Geen slurpende V8, maar een viercilinder”
De NV200 vervangt de huidige Ford Crown Victoria. De Japanse autofabrikant is de eerste niet-Amerikaanse fabrikant die taxi’s mag leveren voor New York, maar Nissan heeft geen monopolie. Dit betekent dat taxibedrijven ook voor een ander merk en model kunnen kiezen. De Ford Transit Connect Taxi, Karsan V1 (uit Turkije) mogen volgens de Taxi and Limousine Commission (TLC) ook worden verkocht.
Nissan NV200 Londen Taxi
Nog een Nissan, alleen nu voor Londen en met visogen… De NV200 Londen Taxi is ontworpen in het designcentrum Nissan Design Europe (NDE) in Paddington, London. Het busje krijgt een compleet eigen gezicht, dat veel lijkt op de huidige TX4 taxi’s. De benzineversies hebben een verchroomde grille, terwijl de elektrische versies een gesloten grille krijgen. Hij heeft een 1,6 liter benzinemotor gekoppeld aan een automatische transmissie of een elektrische aandrijflijn.
London Taxi Company TX5
The London Taxi Company is tegenwoordig in handen van het Chinese bedrijf Zhejiang Geely Holding Group Co. De Chinezen hebben grote plannen met de beroemde taxi en investeren daarom 372 miljoen dollar in een nieuwe fabriek in het Britse Coventry. Momenteel bouwt The London Taxi Company zo’n 3.600 units per jaar in Coventry, maar met de nieuwe faciliteit ligt de output op 36.000 op jaarbasis. De investering levert in de regio duizend nieuwe banen op.
“De TX5 is een moderne interpretatie van de TX4”
Geely investeert niet alleen in een nieuwe fabriek, maar werkt eveneens aan een compleet nieuwe taxi. Dat moet ook want de huidige generatie voldoet niet aan de strengere emissienormen voor taxi’s die vanaf 1 januari 2018 gaan gelden. Het nieuwe model staat gepland voor eind 2017. Geely start eerst de verkoop in Engeland. Een internationale carrière volgt een jaar later. De nieuwe taxi is weer zwart, precies zoals dat hoort, vinden de Engelsen. Hoewel er led-lampen op de auto zitten, is hij verder vertrouwd: hoog en statig.
Ford Crown Victoria
In 2011 kwam er een einde aan een tijdperk: de Ford Crown Victoria mocht niet langer verkocht worden als New York Taxi. De auto bepaalde jarenlang het straatbeeld in New York, nadat Chevrolet in 1996 de productie van de Caprice taxi beëindigde. Ford nam het stokje over. Iets wat iedereen die de afgelopen jaren New York heeft bezocht heeft kunnen merken.
Alfa Romeo NYC Taxi
Wat vrijwel niemand weet is dat Alfa Romeo in 1976 voor een expositie van het Museum of Modern Art in New York (MOMA) een NYC Taxi heeft gebouwd. Het MOMA kreeg inzendingen van onder meer Volkswagen, Volvo en een aantal Amerikaanse bedrijven, die een taxi op stoomenergie voorstelden. Giorgetto Giugiaro tekende voor Alfa Romeo deze NYC Taxi, die enigszins lijkt op de Lancia Megagamma van twee jaar later.
“Het karretje was nauwelijks groter dan een Ford Fiesta”
Het model werd aangedreven door een viercilinder boxermotor en bood plaats aan vier personen, exclusief de chauffeur. Daarbij kon de NYC Taxi ook rolstoelen meenemen. En dat terwijl het karretje nauwelijks groter was dan een Ford Fiesta. Het productiestadium werd nooit gehaald.
Hindustan Ambassador
In 2014 kwam er een einde aan de productie van de Hindustan Ambassador uit India. Het model werd ooit geboren in Engeland als Morris Oxford, waarna de auto een nieuw leven kreeg in India. Daar groeide de auto uit tot een iconisch model. de Ambassador verscheen voor het eerst in India in 1957 toen het productiegereedschap en de assemblagemachines werden geïmporteerd vanuit Engeland. Nadien verkreeg het model een iconische status onder de bevolking. Met name politici en werknemers van de overheid reden er regelmatig in rond in hoofdzakelijk New Delhi. De Ambassador is nog steeds geliefd onder taxibedrijven. Met name toeristen kunnen daardoor nog ‘proeven’ van hoe het was.
Checker Cab
Denk aan een Amerikaanse taxi en de kans is groot dat je een Checker Cab voor je ziet. Je zag je jarenlang in de grote steden van de Verenigde Staten. Ze verschenen al in 1947 op de Amerikaanse wegen en zijn nadien jarenlang gebouwd in nagenoeg dezelfde vorm. Je ziet ze nog met regelmaat op Amerikaanse bode. Ben je in de VS, probeer er dan absoluut een ritje in te maken.
Daimler Taxi 1895 – 1899
Nadat de Benz Patent Motorwagen op de markt was verschenen, begon de auto zich verder te ontwikkelen. Het aantal zitplaatsen nam toe en het idee van een taxi begon langzaam op te komen. Van de Daimler Taxi verschenen verschillende varianten. Heel rap waren de taxi’s nog niet. Je haalde ze met gemak in met de ‘benenwagen’.
Unic 12/14 HP Taxi – 1908
In dit geval hadden de passagiers het beter dan de bestuurder. Zonder voorruit was het noodzakelijk een stevige jas aan te trekken, vooral in het geval het regende of erg koud was.
Mercedes-Benz 8/38 HP Landaulet Taxi – 1926
De 8/38, ook bekend als de W02, is gebouwd van 1926 tot 1933. Mercedes-Benz produceerde diverse varianten, van een limousine tot een roadster. De auto werd ook als taxi ingezet.
Studebaker Dictator Eight Taxi – 1927
In de jaren dertig een auto die in de VS vaak in het straatbeeld werd gesignaleerd. Hij is gemaakt van 1927 tot 1937. Het woordje ‘eight’ in de benaming staat voor het aantal cilinders. De auto werd naast een 70 pk sterke achtpitter later ook geleverd met een zescilinder. De naam van het model kreeg een negatieve lading ten tijde van de opmars van Adolf Hitler. Studebaker besloot daarom in 1937 te stoppen met het voeren van de naam. Vanaf dat moment ging de auto door het leven als Commander, een naam die in 1935 al werd vastgelegd door het Amerikaanse merk.
Checker Model M Taxi – 1931
De Model M van Checker werd veel ingezet door taxibedrijven als ‘yellow cab’. De auto was ruim en bood voldoende comfort. Gezien de populariteit van het model als taxi, was hij ook veel te zien in films met scènes in steden. De auto kwam regelmatig voorbij in films als ‘Romance on the Run’ (1938) en ‘Swing Time’ (1936).
Volvo TR701 Taxi – 1935
De letters ‘TR’ staan in de naam van deze Volvo voor ‘trafikvagn’. Je raadt het al, dat staat weer voor taxi. De Volvo TR701 was een populair model onder taxibedrijven. De basis van de auto werd gevormd door de PV658/659, alleen had de TR een langere wielbasis en zeven zitplaatsen. Er zijn er zo’n 930 van gemaakt.
Hudson 112 Taxi Cab – 1939
Een sjieke verschijning deze Hudson 112. Diverse versies zijn er op de weg verschenen. Overigens waren de meeste modellen van Hudson bedoeld te concurreren met auto’s van Ford en Chevrolet. Hudsons waren daarom vaak goedkoper en daardoor ook interessant voor taxihouders.
DeSoto Deluxe Taxi Cab (S8) – 1946
Elegantie, ronde lijnen; het zijn kenmerken van de DeSoto Deluxe (gebouwd van 1946 tot 1952). Hij werd geproduceerd als tweedeurs coupé en als vierdeurs sedan. Onder de motorkap een zes-in-lijn met 109 pk uit de schappen van het destijdse moederconcern Chrysler.