Te koop – De Bricklin SV-1 (Safety Vehicle One) was zijn tijd ver vooruit
De wat?! De Bricklin SV-1. Een Amerikaanse sportwagen die zijn tijd in de jaren zeventig ver vooruit was. Sportiviteit was namelijk niet de focus van bedenker Malcolm Bricklin, maar veiligheid.
In de jaren zeventig was er nog weinig aandacht voor passieve en actieve veiligheid. Van kreukelzones en airbags hadden nog maar weinig mensen gehoord. Maar visionairs waren er natuurlijk altijd. In Zweden kwam Volvo met de ene na de andere veiligheidsinnovatie en in de Verenigde Staten liep ene Malcolm Bricklin rond.
Bricklin SV-1 van 1974 tot 1976 gebouwd
De zakenman bouwde op negentienjarige leeftijd de doe-het-zelfwinkel van zijn vader uit tot een franchiseonderneming en richtte daarna Subaru of America op. Begin jaren zeventig startte hij zijn eigen autofabriek: General Vehicle. Het eerste product ervan was de Bricklin SV-1, die van 1974 tot begin 1976 in Canada werd gebouwd.
Geen sigarettenaansteker en asbak
De afkorting SV-1 staat voor Safety Vehicle One, want de Corvette-achtige sportcoupé was innovatief voor zijn tijd, vooral op het gebied van veiligheid. Hij heeft een geïntegreerde rolkooi, 5 mph-bumpers en een chassis dat zware impacts kan weerstaan.
Een sigarettenaansteker en asbak heeft de SV-1 niet, want Bricklin vond het onveilig om te roken en auto te rijden. Hij moest eens weten wat er nog meer gevaarlijk is aan roken …
Ontwerper van de originele Batmobile
Vernieuwend was de niet geverfde carrosserie, die bestaat uit glasvezel en een met kleur geïmpregneerde kunststof. Er waren vijf zogenoemde ‘veiligheidskleuren’ beschikbaar: wit, rood, groen, orange en bruin.
Het design van de auto komt van Herb Grasse, die beter bekend is van zijn ontwerp voor de originele Batmobile. Opmerkelijk zijn de vleugeldeuren, die na een druk op een knop automatisch open en dicht gaan.
Een blubberdikke V8 met drietraps automaat
In de motorruimte van de Bricklin was evenwel weinig innovatie te bekennen. Voor de aandrijving zorgt een 5,9-liter AMC-V8 of een 5,8-liter Ford-V8. De auto die bij Silverstone Auctions wordt geveild, heeft die laatste krachtbron. Er waren twee transmissies beschikbaar: een drietraps automaat en een handbak met vier verzetten.
Vergelijkbaar met het verhaal van John DeLorean
Het verhaal van Bricklin is een beetje vergelijkbaar met dat van DeLorean. Ook Malcom Bricklin wist een buitenlandse regering over te halen om geld te steken in een autofabriek.
In het geval van DeLorean was dat de Ierse overheid, in het geval van Bricklin het provinciebestuur van New Brunswick, Canada.
Bricklin ging al na anderhalf jaar failliet
Beide bedrijven hielden het niet lang vol. De DeLorean DMC-12 werd maar twee jaar gebouwd. Voor de Bricklin SV-1 viel het doek al na anderhalf jaar. Het lukte de fabriek in Canada niet om op snel tempo auto’s te bouwen die kwalitatief goed waren.
Uiteindelijk ging Bricklin niet alleen daaraan ten onder, maar ook aan mismanagement en nepotisme. Malcom Bricklin had familieleden allerlei goed betaalde baantjes gegeven, waaronder zijn moeder.
Deze Bricklin SV-1 op Goodwood Festival of Speed gestaan
In totaal werden er net geen 2900 SV-1’s geproduceerd. Naar verluidt zijn er nog 1700 van over. Deze Bricklin werd in 2018 vanuit Californië naar het Verenigd Koninkrijk gehaald. Hij heeft slechts 56.000 kilometer op de teller, is grondig gerestaureerd en heeft in 2021 zelfs op het Goodwood Festival of Speed gestaan. Silverstone Auctions verwacht er tussen de 22.000 en 30.000 pond voor te krijgen (25.500 – 34.750 euro).