Te koop: de enige racewagen die Koenigsegg ooit heeft gebouwd
Koenigsegg bouwt enkele van de meest begeerde hypercars ter wereld, maar aan de racerij heeft het bedrijf zich nooit gewaagd. Althans, dat dachten we. Deze Koenigsegg CCGT was bedoeld voor Le Mans, maar kwam door een regelwijziging nooit in actie.
Koenigswegg werd in 1994 opgericht door de succesvolle ondernemer Christian von Koenigsegg en nam acht jaar later zijn eerste model in productie, de CC8S.
Koenigsegg CCGT bedoeld voor Le Mans
In 2007 stond deze CCGT te schitteren op de Autosalon van Genève. Hij was bedoeld voor de 24 uur van Le Mans en zou meedoen onder de FIM-regels voor LMP-prototypes. Met andere woorden: in de GT1-klasse.
De CCGT weegt minder dan 1000 kilo, genereert zo’n 600 kilo downforce en haalt een vermogen van ruim 600 pk uit zijn atmosferische 5,0-liter V8. Alle kracht gaat naar de achterwielen, via een sequentiële racetransmissie.
Verder is de CCGT uitgerust met een ingebouwde, pneumatische krik, koolstofkeramische remschijven en een koetswerk van koolstofvezel en kevlar. Oorspronkelijk zat er een schakelpook in, maar inmiddels kun je de transmissie alleen nog maar bedienen via flippers achter het stuur.
Vier jaar ontwikkelingstijd voor niks
Het duurde vier jaar om de auto te ontwikkelen, van 2003 tot en met 2007, maar het was allemaal voor niets. Want twee maanden nadat Koenigsegg begon met circuittests veranderde de organisatie van de 24 uur van Le Mans de regels.
Koolstofvezel monocoques waren niet langer toegestaan (de CCGT heeft er een) en fabrikanten moesten opeens meer straatversies bouwen om in de GT1-klasse te mogen racen. Het aantal ging van twintig in totaal naar driehonderdvijftig per jaar. En dat kon Koenigsegg niet, natuurlijk.
Zestien jaar keurig in opslag gestaan
Wat overblijft is een unieke auto. De enige CCGT die er is, werd zestien jaar geleden door Koenigsegg verkocht aan een aandeelhouder, die er af en toe een demonstratierun mee deed, maar hem verder in opslag hield.
Hij is dus zo goed als nieuw, met dezelfde slicks eronder die er tijdens de laatste test onder zaten. De eigenaar heeft de CCGT keurig onderhouden en hem zelfs twee keer per jaar uitgelaten op een circuit om de motor in goede conditie te houden.
Dit bizarre snelheidsrecord heeft Koenigsegg van Rimac afgepakt
Veilinghuis Bonhams gaat hem op 14 juli proberen te verkopen tijdens het Goodwood Festival of Speed. De schatting van de opbrengst is nogal ruim: tussen de 3 en 4 miljoen pond. Dat is omgerekend zo’n 3,5 tot 4,6 miljoen euro.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8