Te koop! Deze unieke Ferrari Enzo stond in de jungle te verpieteren
Matte lak. Je vindt het fantastisch of je vindt het niks. Wij zitten duidelijk in het laatste kamp, dus spreekt deze Ferrari Enzo ons wat minder aan. Uniek is-ie wel, want er zit geen wrap om zijn Pininfarina-koets, maar een speciale Ferrari-lak. Die het in de jungle van Borneo zwaar te verduren heeft gehad.
Inmiddels kun je een Ferrari in alle kleuren van de regenboog bestellen, als je maar betaalt. Rond de eeuwwisseling was dat minder vanzelfsprekend. De meeste Ferrari Enzo’s zijn rood, geel of zwart. Slechts een handvol is uitgevoerd in andere kleuren: wit, grijs en blauw.
Ferrari Enzo besteld door de koninklijke familie
Deze Enzo – die onder de hamer gaat bij RM Sotheby’s – is uniek. Hij werd besteld door een trouwe klant van Ferrari, de koninklijke familie van Brunei. In de jaren negentig spendeerden de Sultan van Brunei en zijn broer vele miljoenen aan custom made Ferrari’s, zoals de Mythos, de FX, de F90 en de 456 GT Venice.
Wie er precies achter deze matzwarte Enzo zit, heeft RM Sotheby’s niet bekendgemaakt. In de veilingtekst wordt alleen gesproken over ‘een lid van de koninklijke familie van Brunei.’ Hij (of zij) koos voor de kleur Nero Opaco met een bijpassende cabine in Nero. Grappig detail, de koper was kennelijk aan de corpulente kant, want Ferrari monteerde op verzoek bredere stoelen in deze Enzo.
Zwaar leven gehad in de jungle van Borneo
De hypercar spendeerde zijn eerste jaren in Londen, waar de olierijke koninklijke familie een huis heeft. Later werd de Enzo op het vliegtuig naar Brunei gezet, waar hij ogenschijnlijk een moeilijk leven heeft gehad. De sultan van Brunei en zijn broer hebben in de hete, vochtige junglelucht enorme parkeergarages staan voor hun verzameling van duizenden sportwagens.
Naar verluidt zijn de veelal unieke auto’s in een barslechte staat. Op het internet gaan verhalen rond van mensen die in de garages zouden zijn geweest en daar een volledig verpieterde collectie aantroffen. De hoge luchtvochtigheid en eeuwige warmte van de tropische regio waarin Brunei ligt, doet auto’s geen goed.
Deze Ferrari Enzo is nu achttien jaar oud, maar heeft al een uitgebreide restauratie achter de rug. De carrosserie is volledig opnieuw gespoten, de ‘gesmolten’ knopjes in het interieur zijn vervangen en ook de door het zonlicht aangetaste lichtunits vóór en achter zijn aangepakt. In totaal is er voor 110.000 euro aan de Ferrari verspijkerd.
Atmosferische twaalfcilinder met 660 pk
En dat is het ook waard geweest. Een ‘gewone’ Enzo brengt op een veiling al tussen de 2 en 4 miljoen euro op, dus zal een unieke nog wel hoger uitkomen. Hij is de laatste hypercar van Ferrari zonder elektrische ondersteuning. Voor de aandrijving van de Enzo zorgt een 6,0-liter atmosferische V12 met 660 pk, die zijn aandrijfkrachten via een gerobotiseerde handbak doorgeeft aan de achterwielen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met deze stationwagon ben je zo cool als het absolute nulpunt
-
Enzo Ferrari-occasion nu te koop in Nederland en dit kost hij
-
Rara, wat is dit? En het antwoord is niet: een Ferrari
-
Vergeet die rare F80! Deze vijf moderne Ferrari’s zijn wél mooi
-
Deze nieuwe Ferrari maakt een einde aan de ‘Big 5’
-
Is de Ferrari Daytona SP3 een broer van de LaFerrari, of niet? | Sjoerds Weetjes 419
-
Zouden ze dit gedrocht bij Mansory zelf nou wél mooi vinden?
-
De naam van platform Xiaomi’s Ferrari look-a-like geloof je niet
-
Zou jij 67.000 euro neertellen voor deze hoop schroot?
-
Zien: tieners stelen peperdure Ferrari en slaan op de vlucht
-
Zo bizar veel kost één nieuwe Ferrari Purosangue-schokdemper
-
Hoeveel geld verdient Ferrari per verkochte auto?