Te koop: dit mini-BMW’tje is van een racelegende geweest
Wat moet een van de beste coureurs aller tijden met dit BMW’tje? De Isetta 600 is niet snel, niet sportief en zeker niet glamoureus. Maar toch kocht Sir Stirling Moss dit exemplaar op een veiling. De BMW was er slecht aan toe, dus sloeg Moss driftig aan het restaureren en verbeteren.
De Isetta was oorspronkelijk geen BMW. Het dwergautootje werd begin jaren vijftig ontwikkeld door de Italiaanse firma Iso en bleek een megasucces. In onder meer Frankrijk, Argentinië, Brazilië en Duitsland werd hij in licentie gebouwd. De bekendste versie van allemaal is waarschijnlijk die laatste, van BMW. Vanaf 1957 begon Isetta GB de BMW voor de Engelse markt te produceren, met het stuur aan de rechterkant. Maar dat gaf een probleem. Doordat de bestuurder én het motortje van de Isetta in Engeland allebei aan de rechterkant zaten, was links een contragewicht nodig. Anders zou de Isetta de hele tijd scheef hangen.
BMW 600 is een stuk langer dan de Isetta
Na de Tweede Wereldoorlog krabbelde Europa snel weer op. In eerste instantie waren ‘bubble cars’ een goedkoop alternatief voor de auto, maar eind jaren vijftig begon hun populariteit af te nemen. Europeanen hadden behoefte aan iets groters. BMW probeerde daarop in te springen met een nieuwe variant van de Isetta, de vierzits 600. Die moest de tijd overbruggen totdat BMW zijn eigen 700 klaar had.
De 600 is langer dan de Isetta, heeft nog steeds een deur voorop (de hele neus zwaait open om de bestuurder en passagier toegang te geven tot de cabine), maar kreeg ook een extra portiertje aan de rechterkant. Bovendien heeft-ie zijn vier wielen op de hoeken. De gewone Isetta heeft twee achterwieltjes die vlak naast elkaar zitten.
Door racelegende Stirling Moss getuned tot 30 pk
Deze 600 werd in 1957 nieuw geleverd in Zweden, maar kwam een paar jaar later naar Engeland, waar Sir Stirling Moss hem op een veiling kocht. De BMW was er slecht aan toe, dus begon Moss aan een restauratie. Hij maakte van de gelegenheid gebruik om de 600 te verbeteren. Moss stapte naar BMW en wist daar een 30 pk sterk motorfietsblok los te praten.
De oorspronkelijke 600 heeft een 582 cc boxermotor en zo’n 19 pk. Moss gebruikte zijn BMW’tje vooral in Londen. Zijn zoon Elliot leerde er zelfs in autorijden. De huidige eigenaar van BGC 408G heeft de 600 nog een keer laten restaureren voor ongeveer 30.000 pond. Silverstone Auctions, waar de BMW wordt geveild, verwacht dat de opbrengst max. 60.000 pond gaat zijn.
Lees ook:
Ook interessant
-
De nieuwe BMW M5 is een kind van zijn tijd
-
Geef acht! Welke occasion nemen we: de BMW 645Ci of Jaguar XK?
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
BMW: ‘Europees verkoopverbod brandstofauto’s moet van tafel’
-
Nieuwe BMW’s, zoals deze 2-serie Gran Coupé, zijn net Kia’s
-
BMW is op weg naar boven met deze M Hybrid V8
-
Waarom je voor 15.000 euro nú een cabrio als occasion moet kopen
-
Deze negen jaar oude BMW heeft een hoogst illegaal record gebroken
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Duurtest BMW i5 Touring: welke onderstelopties moet je hebben?
-
In deze auto zit de krachtigste Formule 1-motor ooit
-
Deze Duitse occasion van 20.000 euro maakt de stuurmens in je los