Te koop – Met deze 4 rallyauto’s maak je je Groep B-collectie compleet
We hebben vanmogen urenlang naar ons banksaldo zitten staren, maar hoger werd het niet. Het is dus aan jullie om deze geweldige collectie Groep B-rallyauto’s te kopen. Ze gaan onder de hamer bij veilinghuis RM Sotheby’s. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Konden we maar terug naar de jaren tachtig. Konden we maar ervaren hoe het is om in een wit t-shirt en een spijkerbroek een bak zand in je snufferd te krijgen. Want zo dichtbij mocht je in de roemruchte Groep B-jaren bij de klassementsproef komen.
De Groep B-rallyklasse werd in 1986 verboden
Het is een van de redenen waarom de rallyklasse in 1986 werd verboden. Door het gebrek aan crowd control en de krankzinnige pk-race tussen de deelnemende fabrikanten vielen er doden, onder het publiek en onder de coureurs.
Groep B is een van de extreemste autosportklasses aller tijden en spreekt daarom nog steeds tot de verbeelding. Wij zouden dan ook hele gênante dingen doen om deze collectie te kunnen betalen. Want oh, wat zijn deze auto’s gaaf.
Audi Sport Quattro S1 E2 (1985) – 2,6 miljoen euro
Eigenlijk was de Audi Quattro niet geschikt voor Groep B. Zijn vijfcilinder turbomotor hing vóór de vooras en de korte wielbasis van de Sport Quattro maakte het onderstuurprobleem alleen maar erger.
Deze Sport Quattro S1 E2 moest het van brute kracht hebben. Hij is 550 pk sterk, gaat in 8,9 seconden naar 160 km/h (!) en had cartooneske vleugels nodig om hem op het gravel te houden.
Lancia 037 Evolution 1 (1982) – 1,3 miljoen euro
De laatste achterwielaangedreven winnaar van het Wereldkampioenschap Rally. “Ik heb zoveel favoriete rallyauto’s”, zei de Finse legende Markku Alén ooit.
“Maar er is één die er met kop en schouders bovenuit steekt: de 037. Het is bovendien zo’n mooie auto.” En daar kunnen we het alleen maar mee eens zijn.
Lancia Delta S4 (1985) – 2,6 miljoen euro
Misschien wel de snelste en beruchtste Groep B-auto van het stel. Lancia-coureur Henri Toivonen en zijn navigator raakten in hun Delta S4 van de weg en stortten in een ravijn. De brandstoftank vloog in de fik. Beide mannen overleefden het niet.
De Delta S4 leidde zo mede tot een verbod op Groep B. Hij was een technologisch hoogstandje met een mechanische compressor én een turbocharger.
Renault 5 Turbo (1982) – geschatte opbrengst onbekend
We smokkelen. Want strikt genomen is de Renault 5 Turbo geen Groep B-auto, maar hoort hij in de vroegere Groep 4-klasse thuis. Toch reed hij begin jaren tachtig competitief mee in het Wereldkampioenschap Rally.
Het grote publiek zal hem kennen van de knotsgekke straatversies, die bijna even breed waren als lang.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze grote, zakelijke occasion heb je al voor 10.000 euro
-
Met deze fraaie occasion van 25.000 euro rijd je eens in wat anders
-
Waarom je niet om de A4 hoeft te treuren
-
Te koop – Hoe leuk de nieuwe Renault 5 ook is, deze is leuker!
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
De Audi Q6 Sportback E-Tron koop je niet voor de ruimte, wél voor de range
-
De Renault 4 heeft een functie voor mensen die niet kunnen rijden
-
Vernieuwde Auto E-tron GT oogt kwaaier dan ooit, maar is dat niet
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Rijtest: Renault 5 wordt betaalbaar succesnummer
-
Deze Duitse occasion van 20.000 euro biedt topkwaliteit
-
Addertje onder het gras! Deze occasion-EV van 7.500 euro mist iets